неділя, 27 листопада 2016 р.




Година спілкування
для учнів початкових  класів

«Вогонь – друг,           вогонь – ворог»
(практичне заняття)
                                        
Мета: продовжити формувати уявлення про причини виникнення пожежі в
          побуті та її наслідки; вчити учнів правильно діяти у випадку виникнен-
          ня пожежі в сусідів чи на інших об’єктах; 
          розвивати навички самозахисту;
          виховувати розсудливість, почуття відповідальності за свої вчинки.

                                                  Хід проведення

I Організаційний момент
Вправа «Знайомство».
Ваші міркування «Навіщо людині сірники».
(Кожен учень представляється і висловлює свою думку).

II Повідомлення теми заняття
1. Гра «Шифрувальник»
Овал: во-Яка тема уроку  дізнаєтесь, коли розкодуєте речення.
Овал: гоньОвал: Во                                                                                                       5
                  6
Овал: др Овал: уг Овал: во
 


Овал: гонь                                                              1                7
      3                                  4                                                           2          2
Овал: рог
 


                                                                 8
2.     Вправа «Очікування».
а) Учні свої очікування записують на аркушах паперу.
б) Підведення підсумків вправи.


III Актуалізація знань
1.  «Асоціативний кущ»
- Ваші асоціації до слова «Вогонь».
                                                             Газплита
                          Запальничка                                      Небезпека

Овал: Вогонь                           Сльози            Страх         Тепло                Піч
 


          Рятувальники                                                                         Сірники

                                                                                                        Руїни
                            Горе                   
                                                   Біда                 Полум’я

2.Розповідь вчителя з елементами бесіди.
-         Як ви гадаєте, діти, без вогню людина могла б жити?
-         Обґрунтуйте свою думку. (Відповіді дітей).
  -Якщо холоди настали –
    Допоможе нам вогонь.
    Він розтопить піч у хаті,
   Але ти стій осторонь.
                               - На вогні готують їжу,
                                  Пиріжки мама пече.
-         Якщо раптом світло гасне,
Свічку ми запалимо.
В цьому випадку вогню
Ми подякуємо.
                               - Як смеркне тільки надворі,
                                  Вмикаєм лампочки в кімнаті.
-         А в печі велетенській – у домні –
Плавлять сталь сталевари невтомні.
                                - Летить ракета в небесах,
                                  Вогонь із сопла рветься - ах!
                                  Такий він сильний, мудрий, дужий.
                                      Вогонь потрібний людям, друже.
     Вчитель    Вогонь завжди потрібний людині, бо він дає тепло і світло. Без вогню людині жилося б важко. Жодного дня ми не можемо обійтися без нього. Тому людина приручає його.
-         Чому люди його бояться?(Відповіді учнів)
 Опора :    Я думаю…
                 Я гадаю…
                 На мою думку…
                 Мені здається…
                Я переконаний…
Вчитель  Дійсно, вогонь – найстрашніша у світі стихія, тому що вона практично нічого живим не залишає на своєму шляху. Створюється надзвичайно висока температура, від якої все спалахує, вода миттєво випаровується, а вогонь усе спопеляє. Поширюється їдкий дим, що наповнює всі приміщення і не дає дихнути, бо наповнює легені чадним димом. Це дуже страшна стихія, з якою важко впоратися. Вогонь – це ворог людини.
 Іноді він виходить з- під контролю.  Як тоді бути?  Як з вогнем боротися, коли вже щось горить?
   ІУ Робота над  новим матеріалом
Вчитель  Сьогодні ми про це і поговоримо. А працювати будемо у групах.
1. Вироблення правил роботи в групі
 Об’єднання у групи.
·        Вибір лідера.
·        Прийняття думок від кожного члена групи.
·        Правило піднятої руки.
·        Максимальна активність.
Презентація роботи.
  ІУ Робота над  новим матеріалом
1.Вправа «Пошук точок дотику»
а) Об’єднання у групи: «Причина виникнення пожежі у побуті» (5 груп)
  Завдання : За поданим віршем встановити причину виникнення пожежі.
Група №1
    На роботі мама й тато.
Сірники знайшли малята.
І не знає дітвора,
Чим скінчитись може гра.
(Недбале поводження з сірниками).
 Група №2
         Електропраска – кожен знає –
         У побуті допомагає.
         Та пам’ятати має кожний:
         Лишать без нагляду її не можна.
(Залишені без нагляду працюючі електроприлади).
Група №3
           Наказали мама й тато
          Всі електроприлади разом не вмикати,
          Бо нагріється розетка,
          Спалахне вогнем умить,
          І від того дім згорить.
(Несправна електропроводка або перевантаження електророзетки).
Група №4
          Калорифер не вмикати
         При фіранці, - каже мати.
         Мама вийшла і не знає,
         Що вікно уже палає.
(Електрокамін, що стоїть близько до тюлю чи скатертини).
Група №5
         Новий рік! Зійшлись малята,
        Щоб ялинку прикрашати.
        Та свічкам – прикрасам – зась!
        Глиця щоб не зайнялась.
(Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські вогні, хлопавки, петарди).
б) Робота у групах.
в) Презентація роботи.
Вчитель  Щоб зберегти своє життя, потрібно добре знати правила протипожежної безпеки.    
  2.Ситуації для обговорення
–  Допоможіть зробити правильний висновок із таких ситуацій:
Як лагідно сонце сія в високості!
Лисичка до лева зібралась у гості.
Вона біля шафи крутилася радо:
Свої розглядала багаті наряди.
Ось вибрала сукню найкращу для себе:
–  Хороша, але прасувать її треба.
Лиш праску ввімкнула й водить нею стала –
Сусідка – сорока у дім завітала.
Про се і про це, бач, сорока тріщить.
Лисичка те слуха, а сукня… (горить)
–  Ой, що я накоїла! Як мені гірко!
На сукні новенькій з’явилася дірка…
Лисичко-сестричко! Ти друзів стрічай,
Та праску під час балачок… (виключай)
Поставивши  чайник на плитку завзято,
Вогонь запалили малі зайченята.
Самі ж веселенькі гайнули гуляти:
М’яча у дворі узялися ганяти!
Коли наганялись, згадали про чай.
–           Вже, мабуть, готовий! Іди – вимикай!
А чайник тим часом кипів та кипів,
Всю плитку забризкав, бурчав і шипів.
Вогонь загасив він, і в кухні відразу
Свистіння почулось горючого…(газу)
Щоб лиха страшного із газом не знати,
Увімкнену плитку не слід… (залишати)
3. Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
§  Для розваги і для гри
а не в лісі, а ні в хаті.
§  Не розпалюй сам багаття,
умикати нам не слід.
§  З грубки жару не беріть
то вимкни всі електроприлади.
§  Плитку, праску
це небезпечно.
§  Коли йдеш з квартири,
користуйся ліхтариком.
§  Не грайся з вогнем -
жар в собі вогонь таїть.
§  Не грайся запальничкою,
сірників ти не бери.


4. Тренінг навичок відмови. Об’єднання у 3 групи (так, ні, не знаю).
Завдання: придумати ситуацію, в якій діти збираються гратися з небезпечними предметами, що можуть  привести до пожежі.
Розіграти сценку.
 (Презентація кожної групи).
Вчитель  Щорічно внаслідок пожеж гине та страждає значна кількість людей. В дим та попіл перетворюються цінності на мільярди гривень.  Якщо виникла пожежа - рахунок часу йде на секунди. Не панікуйте та остерігайтеся: високої температури, задимленості та загазованості, обвалу конструкцій будинків і споруд, вибухів технологічного обладнання і приладів, падіння обгорілих дерев і провалів. Знайте де знаходяться засоби пожежегасіння та вмійте ними користуватися.
Вчитель:   Тепер ми знаємо причини виникнення пожежі, а також ми повинні знати, як треба себе поводити у разі їх виникнення.
Та все ж як трапиться біда,
Що тоді робити?
1– учень
Не ховатись у кутку,
А вогонь гасити!
2 – учень
Як  горить щось, треба, діти,
До пожежних подзвонити.
Бачите вогонь і дим –
Набирайте… (101)
 Вчитель      У житті трапляється різні ситуації. Але запам’ятай! Ніколи не панікуй. Перший вогонь можна залити склянкою води. Другий – відром води, а до третього вогню треба викликати пожежників, бо сам не впораєшся. Якщо трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу водою, доки вона ще маленька. Якщо пожежа почалася на підлозі, то можна кинути мокрого рушника, щоб накрити полум’я і не дати йому поширитися. Однак трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?
5. Вчитель   Пожежники – захисники життя і здоров’я людей, мужні люди. Кожного дня вони  готуються до героїчного вчинку. Їх називають бійцями «вогняного фронту». Найкращий пожежник одягає бойове спорядження за 18 секунд, а через 30 секунд він займає місце в машині.
Вчитель   Учні, відгадайте загадку.
«Спішить, сурмить:
- Дорогу дай! –
Моргає синім оком.
Приїде вчасно – і біда
Людей обійде боком.» (Пожежна машина)
Вікторина
 Вчитель -Давайте зараз проведемо невеличку вікторину, а ваші відповіді прокоментує наш гість.
-Якого кольору пожежна машина? (Червоного).
-Як ви гадаєте, чому вона червоного кольору? (Щоб її швидко помітили водії інших машин на вулиці і дали їй дорогу). 
-Як водій пожежної машини попереджує водіїв інших машин про те, що вони поспішають на пожежу? (Водій вмикає світловий маяк синього кольору і звуковий сигнал – сирену). 
-Чому пожежники намагаються якнайшвидше прибути на місце пожежі? (Вони поспішають загасити вогонь, врятувати людей та їхнє майно). 
-Чим відрізняється пожежна машина від інших машин? (Вона має обладнання для гасіння пожеж, високу драбину, рукави, резервуар із водою). 
-Для чого потрібна драбина? (Якщо пожежа виникла на верхньому поверсі висотного будинку, пожежники швидко піднімаються по ній до місця пожежі). 
-Для чого потрібні рукави? (Їх прикріплюють до насоса пожежної машини і по них подається вода для гасіння вогню). 
 У пожежників є клятва. Давайте ми її повторимо.
Клятва пожежників
Ми пожежники – вогнеборці!
Ми бійці вогняного фронту,
Захисники життя і здоров’я людей!
Клянемося бути сміливими!
Клянемося бути спритними, мужніми!
Вчитель  Які наші пожежники уважні, перевіримо під час гри із дзвіночком.
6. Ігри пожежників: 
Гра «Дзвіночок»
Подзвоню один раз – треба підстрибнути на місці. Подзвоню два рази – підняти праву руку вгору. Подзвоню три рази – тричі плеснути в долоні.
Гра «Пошук ляльки»
–      Під час пожежі у диму майже нічого не видно. Із зав’язаними очима ви повинні відшукати ляльку.
Гра «Перетягування канату»
–  Важка, відповідальна праця у пожежників, але коли у них випадає вільна хвилинка, вони люблять позмагатись у перетягуванні канату.
Гра «Гасимо пожежу»
Бім – бом! Бім – бом!
Загорівся кицькин дім.
Треба всім нам поспішити
І пожежу загасити.
7. Об’єднання у групи «У разі пожежі телефонуй!».
Практичне заняття творчого характеру.
Оформити телефони, за якими можна подзвонити рятувальній службі.
(Презентація роботи кожної групи).
V. Підбиття підсумків.
а) Бесіда – міркування над висловом «Криком вогню не загасиш»
–      Чого навчає цей вислів? (Опора)
б) То ж хто насправді вогонь: друг чи ворог?(Опора)
Отже, вогонь для людини – це друг, помічник, з яким не можна жартувати, бо саме він може стати ворогом, лихом, горем. Тому, друзі, запам’ятайте найпростіші правила і вмійте ними скористатися при необхідності.
Головне - оцініть рівень небезпеки
в) Вправа «Очікування»
Вчитель   Мої вам побажання :
Лиха діти стережіться, та при цьому – не губіться.
Бо життя у нас одне, іншого не буде,
Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить.
Хай всміхаються до вас і трава, і квіти,
А тепер у добрий час, любі друзі, діти!














Сьогодні ми поговоримо  про пожежі, які виникають через неправильне поводження людей з вогнем. У нас в гостях журналісти, які побували на місці події.
         2 учень: Репортер - Доброго дня! Ми знаходимося в лісі . Тут трапилася надзвичайна подія-загорілася хата в кози! Про це наш репортаж.
                    3. Інсценізація казки  «Козенята і вогонь»
 1.Вогонь працював у Кози у печі, варив їй куліш, випікав калачі. Вона годувала щоранку малят, Трійко біленьких своїх козенят.
2.Ось мамі вже з дому рушати пора, лишається  в хаті сама дітвора.   «Ми будемо слухняні!» - синок запевня. Куди ж це найменше спішить козеня?
3. Воно потихеньку взяло сірники і вогник маленький пуска між тріски: «Ану,як у мами моєї гори!» І ось уже дим потягнувсь догори.
4.Сердитий вогонь розходивсь гоготить! Сестричка з найменшим сховались умить. А брат не злякавсь : «Сто один позвоню! Врятують пожежники нас від вогню!»
5.Спішили сусіди – Лисиця й Ведмідь, і Заєць відомий усім скорохід,     і мчали в машині ген-ген із гори пожежники вмілі і мужні Бобри.
6.Вогонь не давався, пручався, шипів, сердитий вогонь погасать не хотів - не дуже він любить сидіть у печі, варити куліш і пекти калачі.
7.Пожежу згасили. Живі малюки! І каже Бобер: «Не беріть сірники!»     І мовить Коза: «Пам’ятайте завжди,що гра із вогнем преведе до біди!».
Вчитель:  А чи знаєте ви, як треба діяти у випадку пожежі?
4.Тест з перевірки  знання правил поведінки у пожежо-небезпечних  ситуаціях.
Уч. 1.  Сірники-це вам не жарти,
           Ще загинеш у вогні!
           Ними гратись небезпечно!
           Правда це? Звичайно-…Так!
Уч. 2.    Хтось чужий  цигарку курить
               Каже: Закури й собі! 
               Але як би він не звався,
               ти йому говориш-ні!
Уч.3.      Хто сказав: Вогнем не грайся!
                Знаю я ,що це не так.
                Ним я можу і погратись.                                                                                                                                                                                                     Правда це?   Звичайно-…Ні!
Уч.4.      Якщо каже незнайомець:
              Запали петард вогні!
              Треба брати ці петарди?
               Кажемо рішуче: Ні!
Уч.5.      Телевізор загорівся-
               погасити його як?
               Міліцію будем звати?
               Нумо кажемо всі:---Ні!
Уч.6.     Нас, хоробрих і сміливих,
                струм не вдарить аж ніяк.
                Можна лізти до розетки?
                Кажемо всі разом :Ніколи!
Вчитель: Дуже  добре!
А тепер знову нагадаємо дії  для попередження виникнення пожеж.

5.Тест  «ТАК – НІ»
1.До горючих матеріалів належать:
Папір? камінь? солома? дрова? сіно?
2.Коли сталася пожежа треба ховатися під ліжко?
3.Чи   можна розпалювати вогнище біля сіна?  соломи? дров?
4.Можна сушити одяг біля плити ? груби?
5.Чи можна вмикати кілька електричних приладів у один трійник?
6. Користуйся тільки справними електричними приладами .
7.Ніколи не залишати електричні прилади без нагляду?
8.Якщо побачив обірваний електричний провід, повідомляти про це дорослих?
9.Який номер телефону допоможе викликати пожежників? 
10.За яким № викликають газову службу?
 6. Поради у випадку пожежі                      
 1.Якщо у  приміщенні з’явилося багато диму ,пробирайся до виходу поповзом.
2 . Якщо у приміщенні чути запах газу , потрібно дзвонити 104 в аварійну газову службу.
 3Якщо пожежа застала  тебе у лісі, виходь із нього проти вітру ,прикривши голову і обличчя одягом.         
4.Якщо полум’я невелике , можемо гасити його піском,землею,мокрим одягом.
Вчитель: Але найкраще – з вогнем не жартувати
Учні (разом):              Для розваги і для гри
                                     Сірників ти не бери,
 Бо з вогнем погані жарти —
        Жартувати з ним не варто. 
         








Немає коментарів:

Дописати коментар