Година
спілкування
для
учнів початкових класів
«Вогонь – друг, вогонь – ворог»
(практичне заняття)
Мета: продовжити формувати уявлення про
причини виникнення пожежі в
побуті та її наслідки; вчити учнів правильно діяти у випадку виникнен-
ня пожежі в сусідів чи на інших об’єктах;
розвивати навички самозахисту;
виховувати розсудливість, почуття
відповідальності за свої вчинки.
Хід проведення
I
Організаційний момент
Вправа «Знайомство».
Ваші
міркування «Навіщо людині сірники».
(Кожен учень представляється і висловлює
свою думку).
II
Повідомлення теми заняття
1. Гра «Шифрувальник»
-Яка
тема уроку дізнаєтесь, коли розкодуєте
речення.
5
6
1 7
3
4
2 2
8
2. Вправа
«Очікування».
а) Учні свої очікування записують на
аркушах паперу.
б) Підведення підсумків вправи.
III Актуалізація знань
1. «Асоціативний кущ»
- Ваші асоціації
до слова «Вогонь».
Газплита
Запальничка Небезпека
Сльози Страх Тепло Піч
Рятувальники
Сірники
Руїни
Горе
Біда Полум’я
2.Розповідь
вчителя з елементами бесіди.
-
Як ви гадаєте, діти, без вогню людина
могла б жити?
-
Обґрунтуйте свою думку. (Відповіді
дітей).
-Якщо холоди
настали –
Допоможе
нам вогонь.
Він
розтопить піч у хаті,
Але ти стій
осторонь.
- На вогні готують їжу,
Пиріжки мама
пече.
-
Якщо
раптом світло гасне,
Свічку ми запалимо.
В цьому випадку вогню
Ми подякуємо.
- Як смеркне
тільки надворі,
Вмикаєм
лампочки в кімнаті.
-
А в печі
велетенській – у домні –
Плавлять сталь
сталевари невтомні.
- Летить ракета
в небесах,
Вогонь із
сопла рветься - ах!
Такий він
сильний, мудрий, дужий.
Вогонь
потрібний людям, друже.
Вчитель
Вогонь завжди потрібний
людині, бо він дає тепло і світло. Без вогню людині жилося б важко. Жодного дня
ми не можемо обійтися без нього. Тому людина приручає його.
-
Чому люди його бояться?(Відповіді учнів)
Опора :
Я думаю…
Я гадаю…
На мою думку…
Мені здається…
Я переконаний…
Вчитель
Дійсно, вогонь – найстрашніша у світі
стихія, тому що вона практично нічого живим не залишає на своєму шляху.
Створюється надзвичайно висока температура, від якої все спалахує, вода миттєво
випаровується, а вогонь усе спопеляє. Поширюється їдкий дим, що наповнює всі
приміщення і не дає дихнути, бо наповнює легені чадним димом. Це дуже страшна
стихія, з якою важко впоратися. Вогонь – це ворог людини.
Іноді він виходить з- під контролю. Як тоді бути?
Як з вогнем боротися, коли вже щось горить?
ІУ Робота над новим матеріалом
Вчитель
Сьогодні ми про це і поговоримо. А
працювати будемо у групах.
1. Вироблення правил роботи в групі
Об’єднання у групи.
·
Вибір лідера.
·
Прийняття думок від кожного члена групи.
·
Правило піднятої руки.
·
Максимальна активність.
Презентація роботи.
ІУ Робота над новим матеріалом
1.Вправа
«Пошук точок дотику»
а) Об’єднання у
групи: «Причина виникнення пожежі у побуті» (5 груп)
Завдання : За поданим віршем встановити
причину виникнення пожежі.
Група №1
На роботі мама й тато.
Сірники знайшли малята.
І не знає дітвора,
Чим скінчитись може гра.
(Недбале поводження з сірниками).
Група №2
Електропраска – кожен знає –
У побуті допомагає.
Та пам’ятати має кожний:
Лишать без нагляду її не можна.
(Залишені без нагляду працюючі електроприлади).
Група №3
Наказали мама й тато
Всі електроприлади разом не вмикати,
Бо нагріється розетка,
Спалахне вогнем умить,
І від того дім згорить.
(Несправна електропроводка або перевантаження
електророзетки).
Група №4
Калорифер не вмикати
При фіранці, - каже мати.
Мама вийшла і не знає,
Що вікно уже палає.
(Електрокамін, що стоїть близько до тюлю чи
скатертини).
Група №5
Новий рік! Зійшлись малята,
Щоб ялинку прикрашати.
Та свічкам – прикрасам – зась!
Глиця щоб не зайнялась.
(Запалені свічки на новорічній ялинці, бенгальські
вогні, хлопавки, петарди).
б) Робота у
групах.
в) Презентація роботи.
Вчитель
Щоб зберегти своє життя, потрібно добре
знати правила протипожежної безпеки.
2.Ситуації для обговорення
– Допоможіть
зробити правильний висновок із таких ситуацій:
Як лагідно сонце
сія в високості!
Лисичка до лева
зібралась у гості.
Вона біля шафи
крутилася радо:
Свої розглядала
багаті наряди.
Ось вибрала
сукню найкращу для себе:
– Хороша,
але прасувать її треба.
Лиш праску
ввімкнула й водить нею стала –
Сусідка – сорока
у дім завітала.
Про се і про це,
бач, сорока тріщить.
Лисичка те
слуха, а сукня… (горить)
– Ой, що я
накоїла! Як мені гірко!
На сукні
новенькій з’явилася дірка…
Лисичко-сестричко!
Ти друзів стрічай,
Та праску під
час балачок… (виключай)
Поставивши
чайник на плитку завзято,
Вогонь запалили
малі зайченята.
Самі ж
веселенькі гайнули гуляти:
М’яча у дворі
узялися ганяти!
Коли наганялись,
згадали про чай.
–
Вже, мабуть, готовий! Іди – вимикай!
А чайник тим
часом кипів та кипів,
Всю плитку
забризкав, бурчав і шипів.
Вогонь загасив
він, і в кухні відразу
Свистіння
почулось горючого…(газу)
Щоб лиха
страшного із газом не знати,
Увімкнену плитку
не слід… (залишати)
3. Утвори
і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
§ Для
розваги і для гри
|
а не в лісі, а
ні в хаті.
|
§ Не
розпалюй сам багаття,
|
умикати нам не
слід.
|
§ З
грубки жару не беріть
|
то вимкни всі
електроприлади.
|
§ Плитку,
праску
|
це небезпечно.
|
§ Коли
йдеш з квартири,
|
користуйся
ліхтариком.
|
§ Не
грайся з вогнем -
|
жар в собі
вогонь таїть.
|
§ Не
грайся запальничкою,
|
сірників ти не
бери.
|
4. Тренінг
навичок відмови. Об’єднання у 3 групи (так,
ні, не знаю).
Завдання: придумати ситуацію, в якій діти збираються
гратися з небезпечними предметами, що можуть
привести до пожежі.
Розіграти сценку.
(Презентація кожної групи).
Вчитель
Щорічно внаслідок пожеж гине та страждає значна кількість людей.
В дим та попіл перетворюються цінності на мільярди гривень. Якщо виникла пожежа - рахунок часу йде на
секунди. Не панікуйте та остерігайтеся: високої температури, задимленості та
загазованості, обвалу конструкцій будинків і споруд, вибухів технологічного
обладнання і приладів, падіння обгорілих дерев і провалів. Знайте де
знаходяться засоби пожежегасіння та вмійте ними користуватися.
Вчитель:
Тепер ми знаємо причини виникнення пожежі, а також ми повинні знати, як треба
себе поводити у разі їх виникнення.
Та все ж як
трапиться біда,
Що тоді робити?
1– учень
Не ховатись у
кутку,
А вогонь гасити!
2 – учень
Як горить
щось, треба, діти,
До пожежних
подзвонити.
Бачите вогонь і
дим –
Набирайте… (101)
Вчитель У житті трапляється різні ситуації. Але
запам’ятай! Ніколи не панікуй. Перший вогонь можна залити склянкою води. Другий
– відром води, а до третього вогню треба викликати пожежників, бо сам не
впораєшся. Якщо трапилося таке лихо, то не біжи і не ховайся, а заливай пожежу
водою, доки вона ще маленька. Якщо пожежа почалася на підлозі, то можна кинути
мокрого рушника, щоб накрити полум’я і не дати йому поширитися. Однак
трапляється, що вогонь розгоряється і починає перекидатися з одного предмета на
інший. Тоді обов’язково телефонуйте за номером…..?
5. Вчитель Пожежники – захисники життя і здоров’я людей,
мужні люди. Кожного дня вони готуються до героїчного вчинку. Їх називають
бійцями «вогняного фронту». Найкращий пожежник одягає бойове спорядження за 18
секунд, а через 30 секунд він займає місце в машині.
Вчитель
Учні,
відгадайте загадку.
«Спішить, сурмить:
- Дорогу дай! –
Моргає синім оком.
Приїде вчасно – і біда
Людей обійде боком.» (Пожежна машина)
Вікторина
Вчитель -Давайте зараз проведемо невеличку вікторину, а ваші відповіді прокоментує наш гість.
-Якого кольору пожежна машина? (Червоного).
«Спішить, сурмить:
- Дорогу дай! –
Моргає синім оком.
Приїде вчасно – і біда
Людей обійде боком.» (Пожежна машина)
Вікторина
Вчитель -Давайте зараз проведемо невеличку вікторину, а ваші відповіді прокоментує наш гість.
-Якого кольору пожежна машина? (Червоного).
-Як ви гадаєте,
чому вона червоного кольору? (Щоб її швидко помітили водії інших машин на
вулиці і дали їй дорогу).
-Як водій
пожежної машини попереджує водіїв інших машин про те, що вони поспішають на
пожежу? (Водій вмикає світловий маяк синього кольору і звуковий сигнал –
сирену).
-Чому пожежники
намагаються якнайшвидше прибути на місце пожежі? (Вони поспішають загасити
вогонь, врятувати людей та їхнє майно).
-Чим
відрізняється пожежна машина від інших машин? (Вона має обладнання для
гасіння пожеж, високу драбину, рукави, резервуар із водою).
-Для чого
потрібна драбина? (Якщо пожежа виникла на верхньому поверсі висотного
будинку, пожежники швидко піднімаються по ній до місця пожежі).
-Для чого
потрібні рукави? (Їх прикріплюють до насоса пожежної машини і по них
подається вода для гасіння вогню).
У пожежників є клятва. Давайте ми її
повторимо.
Клятва
пожежників
Ми пожежники –
вогнеборці!
Ми бійці
вогняного фронту,
Захисники життя
і здоров’я людей!
Клянемося бути
сміливими!
Клянемося бути
спритними, мужніми!
Вчитель Які наші
пожежники уважні, перевіримо під час гри із дзвіночком.
6. Ігри
пожежників:
Гра «Дзвіночок»
Подзвоню один
раз – треба підстрибнути на місці. Подзвоню два рази – підняти праву руку
вгору. Подзвоню три рази – тричі плеснути в долоні.
Гра «Пошук
ляльки»
–
Під час пожежі у диму майже нічого не видно. Із зав’язаними очима ви повинні
відшукати ляльку.
Гра
«Перетягування канату»
– Важка,
відповідальна праця у пожежників, але коли у них випадає вільна хвилинка, вони
люблять позмагатись у перетягуванні канату.
Гра «Гасимо
пожежу»
Бім – бом! Бім –
бом!
Загорівся
кицькин дім.
Треба всім нам
поспішити
І пожежу
загасити.
7. Об’єднання у групи «У разі пожежі
телефонуй!».
Практичне
заняття творчого характеру.
Оформити
телефони, за якими можна подзвонити рятувальній службі.
(Презентація роботи кожної групи).
V. Підбиття
підсумків.
а) Бесіда – міркування над висловом
«Криком вогню не загасиш»
– Чого
навчає цей вислів? (Опора)
б) То ж хто насправді вогонь: друг чи ворог?(Опора)
Отже, вогонь для людини – це друг, помічник, з яким не можна жартувати, бо саме він може стати ворогом, лихом, горем. Тому, друзі, запам’ятайте найпростіші правила і вмійте ними скористатися при необхідності.
Головне - оцініть рівень небезпеки
б) То ж хто насправді вогонь: друг чи ворог?(Опора)
Отже, вогонь для людини – це друг, помічник, з яким не можна жартувати, бо саме він може стати ворогом, лихом, горем. Тому, друзі, запам’ятайте найпростіші правила і вмійте ними скористатися при необхідності.
Головне - оцініть рівень небезпеки
в) Вправа «Очікування»
Вчитель Мої вам побажання :
Лиха діти стережіться, та при цьому – не
губіться.
Бо життя у нас одне, іншого не буде,
Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить.
Хай всміхаються до вас і трава, і квіти,
А тепер у добрий час, любі друзі, діти!
Бо життя у нас одне, іншого не буде,
Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить.
Хай всміхаються до вас і трава, і квіти,
А тепер у добрий час, любі друзі, діти!
Сьогодні ми
поговоримо про пожежі, які виникають
через неправильне поводження людей з вогнем. У нас в гостях журналісти, які
побували на місці події.
2 учень: Репортер - Доброго дня! Ми
знаходимося в лісі . Тут трапилася надзвичайна подія-загорілася хата в кози!
Про це наш репортаж.
3. Інсценізація казки «Козенята і вогонь»
1.Вогонь працював у Кози у печі, варив їй
куліш, випікав калачі. Вона годувала щоранку малят, Трійко біленьких своїх
козенят.
2.Ось мамі вже з
дому рушати пора, лишається в хаті сама
дітвора. «Ми будемо слухняні!» - синок
запевня. Куди ж це найменше спішить козеня?
3. Воно
потихеньку взяло сірники і вогник маленький пуска між тріски: «Ану,як у мами
моєї гори!» І ось уже дим потягнувсь догори.
4.Сердитий
вогонь розходивсь гоготить! Сестричка з найменшим сховались умить. А брат не
злякавсь : «Сто один позвоню! Врятують пожежники нас від вогню!»
5.Спішили сусіди
– Лисиця й Ведмідь, і Заєць відомий усім скорохід, і мчали в машині ген-ген із гори пожежники
вмілі і мужні Бобри.
6.Вогонь не
давався, пручався, шипів, сердитий вогонь погасать не хотів - не дуже він
любить сидіть у печі, варити куліш і пекти калачі.
7.Пожежу
згасили. Живі малюки! І каже Бобер: «Не беріть сірники!» І мовить Коза: «Пам’ятайте завжди,що гра
із вогнем преведе до біди!».
Вчитель: А чи знаєте ви, як треба діяти у випадку
пожежі?
4.Тест з
перевірки знання правил поведінки у
пожежо-небезпечних ситуаціях.
Уч. 1. Сірники-це вам не жарти,
Ще загинеш у вогні!
Ними гратись небезпечно!
Правда це? Звичайно-…Так!
Уч. 2. Хтось чужий
цигарку курить
Каже: Закури й собі!
Але як би він не звався,
ти йому говориш-ні!
Уч.3. Хто сказав: Вогнем не грайся!
Знаю я ,що це не так.
Ним я можу і погратись.
Правда
це? Звичайно-…Ні!
Уч.4. Якщо каже незнайомець:
Запали петард вогні!
Треба брати ці петарди?
Кажемо рішуче: Ні!
Уч.5. Телевізор загорівся-
погасити його як?
Міліцію будем звати?
Нумо кажемо всі:---Ні!
Уч.6. Нас, хоробрих і сміливих,
струм не вдарить аж ніяк.
Можна лізти до розетки?
Кажемо всі разом :Ніколи!
Вчитель:
Дуже добре!
А тепер знову
нагадаємо дії для попередження
виникнення пожеж.
5.Тест «ТАК – НІ»
1.До горючих
матеріалів належать:
Папір? камінь?
солома? дрова? сіно?
2.Коли сталася
пожежа треба ховатися під ліжко?
3.Чи можна розпалювати вогнище біля сіна? соломи? дров?
4.Можна сушити одяг біля плити ? груби?
5.Чи можна вмикати кілька електричних
приладів у один трійник?
6. Користуйся тільки справними
електричними приладами .
7.Ніколи не залишати електричні прилади
без нагляду?
8.Якщо побачив обірваний електричний
провід, повідомляти про це дорослих?
9.Який номер телефону допоможе викликати
пожежників?
10.За яким № викликають газову службу?
6. Поради у випадку пожежі
1.Якщо у
приміщенні з’явилося багато диму ,пробирайся до виходу поповзом.
2 . Якщо у приміщенні чути запах газу ,
потрібно дзвонити 104 в аварійну газову службу.
3Якщо пожежа застала тебе у лісі, виходь із нього проти вітру
,прикривши голову і обличчя одягом.
4.Якщо полум’я невелике , можемо гасити
його піском,землею,мокрим одягом.
Вчитель: Але найкраще – з вогнем не
жартувати
Учні (разом): Для розваги і для гри
Сірників
ти не бери,
Бо з вогнем погані жарти —
Жартувати з ним не варто.
Немає коментарів:
Дописати коментар