Самоаналіз з основ здоров'я


                                                 Самоаналіз роботи з основ здоров’я               
                                                                     за 2015-2016 навчальний рік


                                                                     Перед тим, як зробити дитину
                                                                      розумною та кмітливою,
                                                                         зробіть її здоровою.
                                                                                            Жан Жак Руссо
     Сьогодні в Україні спостерігається вкрай важка ситуація стосовно здоров’я сучасної молоді. Окрім багаточисельних захворювань учнів (захворювань органів дихання, органів зору, органів травлення, серцево-судинні захворювання, гіподинамія тощо) значно зросли показники погіршення психічного і духовного здоров’я школярів. Однією з головних причин такого становища, на мій погляд, є відсутність сформованості в школярів культури здоров’я. Більшість учнів навіть не мають уявлення про формування, збереження і зміцнення здоров’я, а також спрямованості на ведення  здорового способу життя.
   Отже, навчити дітей  берегти і зміцнювати  своє здоров’я – одне з найважливіших завдань  сучасної  школи, яке реалізується  в  предметі  «Основи здоров’я». Мета предмету  «Основи здоров’я»  –  формування  в  учнів  свідомого  ставлення  до свого  здоров’я, оволодіння  життєвими  навичками  здорового  способу  життя  та  безпечної  для здоров’я поведінки. У процесі навчання  зазначена  мета  передбачає  вирішення  таких  завдань: формувати  уявлення  про здоров’я, мотивувати  позитивне  ставлення  до збереження  життя і зміцнення  здоров’я, формувати  основні  життєві  навички  щодо здорового  способу  життя та безпечної поведінки, виховувати  потребу  в здоров’ї  як  важливої   життєвої   цінності.
  Тому, я вважаю доцільним  реалізувати проблему «Формування навичок здорового способу життя».Для цього  у 2012 прйшла навчання  з методики викладання предмету «Основи здоров’я», опрацювала статтю Катерини Балютіної «Здоров’я дитини – національна проблема»; «Цикл тренінгових занять з основ здоров’я» В. П. Доценка; «Контроль і оцінювання навчальних досягнень учнів з основ здоров’я» Н. Коваль; розробила систему уроків з теми «Фізична складова здоров’я» та уроки з елементами тренінгу. Дібрала й систематизувала народні прислів’я про здоровий спосіб життя.  Систематизувала фізкультхвилинки, дібрала завдання для групової та парної роботи. Зібрала інвентар для проведення рухливих ігор.
     Для реалізації проблеми на уроках у 1 класі  використовую  фізкультхвилинки, «гімнастику»  для пальчиків, опори, планшети, сигнали,  моделі слів, таблиці з основ здоров’я; пам’ятки для роботи в групі, правила гри, співробітництва…
  На уроках основ здоров’я застосовую інтерактивні методи навчання «Мозковий штурм», «Мікрофон»,метод «Прес», «Займи позицію»,  роботу в парах,  групах, «Карусель», «Асоціативний кущ»,

         


  рольові ігри, дискусії, дебати, вікторини,
 ситуаційний аналіз, інсценізації, ігри , тренінги…Також складали «молочні»  приклади, «хлібні» задачі,  «З якої країни страва?». Виділяли чинники здоров’я, розгадували секрети здоров’я,  збирали та вивчали прислів’я  про здоров’я тощо.
     Найважливішою ціллю уроків здоров’я є позитивне налаштування школярів на навчальну діяльність шляхом створення психологічного комфорту. Саме тут незамінним на уроках є тренінг як форма педагогічного впливу , що передусім передбачає використання активних методів групової роботи (наприклад рольових ігор). Саме тому вони дуже подобаються дітям 1 класу і створюють у них відчуття свята, хоча під час тренінгу можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку. Ця форма роботи передбачає власні правила, і перше з них – учасники самі виробляють і беруть добровільне зобов’язання дотримуватися певних правил (не запізнюватися, не перебивати, бути доброзичливим, толерантним, коректним та ін..). Учні справді не сидять за партами, а сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя, який сидить поруч. 
     Педагог, якого найчастіше називають тренером, не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі звертаються одне до одного на ім’я. Така практика виправдовує себе, допомагає налагодити контакт з группою і зняти психологічні бар’єри.
 
      В позаурочний час складали і руйнували «Моделі здоров’я», «Секрети здоров’я»,  рецепти «Вітамінний чай», «Салат здоров’я», прислів’я, загадки, ігри «Засели будиночок», «Стук у двері»,»Хто (що) зайве?»,  «Дорога додому», інсценізації, тренінги,  конкурси малюнків; проводили дослідженн
я  «Мій шлях до здоровя», «Корисні та шкідливі звички», «Фруктовий кошик»…         
    У позакласній роботі процес формування культури здоров’я школярів продовжується через тренінги, вікторини, тематичні лінійки та свята -«Козацькі розваги»,  «Абетку харчування знаємо – здоров’я зберігаємо”, «Родинний віночок»,-  присвячені питанням збереження і зміцнення здоров’я.

       Здійснюються різноманітні профілактичні заходи за участю медсестри школи, виступи перед молодшими учнями початкової ланки, участь у спортивних святах та спартакіадах школи ,спортивних секціях та гуртках…
       

    У подальшій роботі з  учнями буду надавати перевагу активним формам роботи, щоб спонукати учнів до роздумів, порівнянь, прийняття рішень на основі аналізу ситуацій, які стимулюватимуть позитивні зміни у характері , спілкуванні з оточуючими,  природою, а відтак у психічному і фізичному здоров’ї.

В кінцевому результаті  учні усвідомлять, що :
-здоров’я людини залежить від поєднання знань про здоров’я, ставлення і стиль поведінки;
-розуміють, як впливає на людський організм стиль поведінки щодо звичок у харчуванні, фізичної форми, особистої гігієни, шкідливих речовин, безпеки й стану навколишнього середовища;
-визначають причини, засоби запобігання захворювань, розладів, травм і залежностей;
-розпізнають моделі зловживання, спрямовані на себе чи інших, та розуміють, як зламати ці моделі;
-застосовують знання та навички задля сприяння здоров’ю та благополуччю родини;
-застосовують знання та навички для збереження фізичної форми, вживання здорової їжі тощо;
-приймають відповідальні рішення щодо ризиків шляхом їхньої диференціації та визначення різних наслідків;
-оцінюють вплив культури, культурної спадщини й традицій на власне здоров’я;
-оцінюють побачене, прочитане й почуте з точки зору впливу на здоров’я.

Немає коментарів:

Дописати коментар