Самоаналіз роботи з основ
здоров’я
за
2015-2016 навчальний рік
Перед тим, як зробити дитину
розумною та кмітливою,
зробіть її здоровою.
Жан Жак Руссо
Сьогодні в Україні спостерігається вкрай важка
ситуація стосовно здоров’я сучасної молоді. Окрім багаточисельних захворювань
учнів (захворювань органів дихання, органів зору, органів травлення,
серцево-судинні захворювання, гіподинамія тощо) значно зросли показники
погіршення психічного і духовного здоров’я школярів.
Однією з головних причин такого становища, на мій погляд, є відсутність
сформованості в школярів культури здоров’я. Більшість учнів навіть не мають
уявлення про формування, збереження і зміцнення здоров’я, а також спрямованості
на ведення здорового способу життя.
Отже, навчити
дітей берегти і зміцнювати своє здоров’я – одне з найважливіших
завдань сучасної школи, яке реалізується в
предметі «Основи здоров’я». Мета
предмету «Основи здоров’я» –
формування в учнів
свідомого ставлення до свого
здоров’я, оволодіння
життєвими навичками здорового
способу життя та
безпечної для здоров’я поведінки.
У процесі навчання зазначена мета
передбачає вирішення таких
завдань: формувати уявлення про здоров’я, мотивувати позитивне
ставлення до збереження життя і зміцнення здоров’я, формувати основні
життєві навички щодо здорового способу
життя та безпечної поведінки, виховувати
потребу в здоров’ї як
важливої життєвої цінності.
Тому, я вважаю доцільним реалізувати проблему «Формування навичок
здорового способу життя».Для цього у
2012 прйшла навчання з методики
викладання предмету «Основи здоров’я», опрацювала статтю Катерини Балютіної
«Здоров’я дитини – національна проблема»; «Цикл тренінгових занять з основ
здоров’я» В. П. Доценка; «Контроль і оцінювання навчальних досягнень учнів з
основ здоров’я» Н. Коваль; розробила систему уроків з теми «Фізична складова
здоров’я» та уроки з елементами тренінгу. Дібрала й систематизувала народні
прислів’я про здоровий спосіб життя.
Систематизувала фізкультхвилинки, дібрала завдання для групової та
парної роботи. Зібрала інвентар для проведення рухливих ігор.
Для реалізації проблеми на
уроках у 1
класі використовую
фізкультхвилинки, «гімнастику»
для пальчиків, опори, планшети, сигнали,
моделі слів, таблиці з основ здоров’я; пам’ятки для роботи в групі,
правила гри, співробітництва…
На уроках основ здоров’я застосовую
інтерактивні методи навчання «Мозковий штурм», «Мікрофон»,метод
«Прес», «Займи позицію», роботу в парах, групах, «Карусель», «Асоціативний кущ»,
рольові ігри, дискусії, дебати, вікторини, ситуаційний аналіз, інсценізації, ігри , тренінги…Також складали «молочні» приклади, «хлібні» задачі, «З якої країни страва?». Виділяли чинники здоров’я, розгадували секрети здоров’я, збирали та вивчали прислів’я про здоров’я тощо.
Найважливішою ціллю уроків здоров’я є
позитивне налаштування школярів на навчальну діяльність шляхом створення
психологічного комфорту. Саме тут незамінним на уроках є тренінг як форма
педагогічного впливу , що передусім передбачає використання активних методів
групової роботи (наприклад рольових ігор). Саме тому вони дуже
подобаються дітям 1
класу
і створюють у них відчуття свята, хоча під час тренінгу можна навчитися і
збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку. Ця форма роботи
передбачає власні правила, і перше з них – учасники самі виробляють і беруть
добровільне зобов’язання дотримуватися певних правил (не запізнюватися, не перебивати,
бути доброзичливим, толерантним, коректним та ін..). Учні справді не сидять за
партами, а сідають півколом або колом, щоб добре бачити одне одного і вчителя,
який сидить поруч.
Педагог, якого найчастіше називають тренером, не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі звертаються одне до одного на ім’я. Така практика виправдовує себе, допомагає налагодити контакт з группою і зняти психологічні бар’єри.
В позаурочний час складали і руйнували «Моделі здоров’я», «Секрети здоров’я», рецепти «Вітамінний чай», «Салат здоров’я», прислів’я, загадки, ігри «Засели будиночок», «Стук у двері»,»Хто (що) зайве?», «Дорога додому», інсценізації, тренінги, конкурси малюнків; проводили дослідження «Мій шлях до здоров’я», «Корисні та шкідливі звички», «Фруктовий кошик»…
Педагог, якого найчастіше називають тренером, не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Для цього, наприклад, існує правило, що на тренінгу всі звертаються одне до одного на ім’я. Така практика виправдовує себе, допомагає налагодити контакт з группою і зняти психологічні бар’єри.
В позаурочний час складали і руйнували «Моделі здоров’я», «Секрети здоров’я», рецепти «Вітамінний чай», «Салат здоров’я», прислів’я, загадки, ігри «Засели будиночок», «Стук у двері»,»Хто (що) зайве?», «Дорога додому», інсценізації, тренінги, конкурси малюнків; проводили дослідження «Мій шлях до здоров’я», «Корисні та шкідливі звички», «Фруктовий кошик»…
У позакласній роботі процес формування
культури здоров’я школярів продовжується через тренінги, вікторини, тематичні
лінійки та свята -«Козацькі розваги»,
«Абетку харчування знаємо – здоров’я зберігаємо”, «Родинний
віночок»,- присвячені питанням
збереження і зміцнення здоров’я.
Здійснюються
різноманітні профілактичні заходи за участю медсестри школи, виступи перед
молодшими учнями початкової ланки, участь у спортивних святах та спартакіадах
школи ,спортивних секціях та гуртках…
У подальшій
роботі з учнями буду надавати перевагу
активним формам роботи, щоб спонукати учнів до роздумів, порівнянь, прийняття
рішень на основі аналізу ситуацій, які стимулюватимуть позитивні зміни у
характері , спілкуванні з оточуючими,
природою, а відтак у психічному і фізичному здоров’ї.
В
кінцевому результаті учні усвідомлять,
що :
-здоров’я
людини залежить від поєднання знань про здоров’я, ставлення і стиль поведінки;
-розуміють,
як впливає на людський організм стиль поведінки щодо звичок у харчуванні,
фізичної форми, особистої гігієни, шкідливих речовин, безпеки й стану
навколишнього середовища;
-визначають
причини, засоби запобігання захворювань, розладів, травм і залежностей;
-розпізнають
моделі зловживання, спрямовані на себе чи інших, та розуміють, як зламати ці
моделі;
-застосовують
знання та навички задля сприяння здоров’ю та благополуччю родини;
-застосовують
знання та навички для збереження фізичної форми, вживання здорової їжі тощо;
-приймають
відповідальні рішення щодо ризиків шляхом їхньої диференціації та визначення
різних наслідків;
-оцінюють
вплив культури, культурної спадщини й традицій на власне здоров’я;
-оцінюють побачене, прочитане й почуте з
точки зору впливу на здоров’я.
Немає коментарів:
Дописати коментар