пʼятницю, 9 грудня 2016 р.

ІГРИ НА РОЗВИТОК УВАГИ

1.
 «Друкарська машинка»

Кожному гравцеві присвоюється 1-2-3 літери алфавіту ( в залежності від кількості учасників, щоб усі літери були розподілені). Потім придумується слово або фраза з 2-3 слів. На сигнал ведучого учні починають «друкувати». Коли слово буде «надруковане», всі дружно плескають.
 

2.
 «Муха»

Для гри необхідна класна дошка з розкресленим на ній ігровим полем із 9 клітинок (3х3) і невелика присоска (або шматок пластиліну), яка виконує роль «дресированої мухи». «Муха» може пересуватися за командою з однієї клітинки в іншу. Стартове положення «мухи» - центральна клітка ігрового поля. Команди подаються учасниками гри почергово. При цьому потрібно слідкувати, щоб «муха» не вийшла за межі поля. Після цих пояснень починається сама гра. Вона проходить на уявному полі, яке кожен з учасників уявляє перед собою. Якщо хтось із гравців губить нитку гри або «бачить», що «муха» вийшла за межі поля, він подає команду «Стоп!» і, повернувши «муху» на центральну клітинку починає спочатку.
Ускладнювати гру можна збільшенням кількості клітинок (4х4) або кількості «мух». В останньому випадку команди подаються кожній «мусі» окремо.

3.
 «Хор»

Один із учасників гри – «відгадувач». Він виходить із приміщення. Інші гравці беруть 2-3 рядки з відомого вірша, і кожен учень отримує по одному слову. Входить «відгадувач». По команді ведучого учасники разом вимовляють кожний своє слово. Потрібно відгадати рядки з вірша. Якщо «відгадувач» не може впоратися із завданням, «хор» повторює слова вірша.

4.
 «Меблі»

Учасникам гри пропонують уявити себе якимось предметом інтер’єру і зайняти відповідні місця в приміщенні. Один із гравців – «господар» кімнати – ознайомлюється з інтер’єром. Його можна уявити за допомогою виразних поз учасників гри. Після цього «господар» виходить із приміщення. Проте, з’являється його «син» - пустунчик і робить перестановку у приміщенні. «Господар» повинен усе розставити так, як було.


5. «Які звуки повторюються?»

Варіант 1. Ведучий зачитує 4-5 слів, у кожному з яких зустрічається якийсь один звук. Наприклад: хліб – відро – пролісок – камінь. Учні визначають звук, який повторюється в кожному слові.

Варіант 2. Дається набір слів, у яких повторюються 2 звуки.
 Наприклад: книжка – нитка – тканина – нирка – ноги.

6. «Блискавка»

Діти читають в нормальному темпі текст. Цей текст переривається командою вчителя «Увага». І дається команда «Блискавка». Учні прискорюють темп до свого максимуму, пильнуючи, щоб не губилося розуміння прочитаного. По команді вчителя закінчують читати і рахують кількість прочитаних слів. Визначається переможець гри.


ВПРАВИ ТА ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ

1. Описати похвилинно події власного вчорашнього дня. Якщо виникнуть труднощі, необхідно зайнятися чимось іншим, а через 20-30 хв спробувати згадати ще раз.

2. Вибрати 2-3 сюжети для роздумів (кінофільм, плани на завтра). Присвятити по 3 хв на роздуми про кожен із сюжетів. Під час перших трьох хвилин думати тільки про перший сюжет, потім перейти до другого, третього. Під час кожної фази необхідно уникати розсіювання думок, а особливо згадок про інші сюжети.

3. Необхідно рахувати у зворотному порядку, починаючи з 200, віднімаючи при цьому від кожного наступного числа 3 (4,5,6…).
 Наприклад: 200-197-194-191-…

4.
 «Античас»

Кожному з учасників пропонується тема для невеликої розповіді (театр, магазин, прогулянка на природу). Отримавши тему, учасник повинен розкрити її, описуючи всі події в ній у зворотному порядку.

5.
 «Повтори навпаки»

Ведучий зачитує 1-3 складові слова – учень повторює їх, вимовляючи навпаки. Наприклад: сон – нос, бар – раб, село – олес і т.д.

6.
 «Запам’ятай і змалюй»

Ведучий демонструє протягом 3-5 с низку простих геометричних фігур. Після цього кожен з учнів відтворює в зошиті це по пам’яті.
Для ускладнення вправи кількість фігур можна збільшувати, а також змінювати їх на інші знайомі для дітей об’єкти.

ВПРАВИ НА РОЗВИТОК УЯВИ ТА ФАНТАЗІЇ

1.  «Показуха» За допомогою міміки жестів один учень показує іншим дітям задумане слово. Ті намагаються його відгадати, вимовляючи свої варіанти по черзі вголос.

2.  «Я –предмет» Уявіть себе півником, ведмедем, будильником, лікарем…

Пофантазуйте і покажіть діями, імітацією звуків.

3. «Навпаки» Розкажіть казку «Червона Шапочка» навпаки (персонажі добрі міняються зі злими).

4. Гра
 «Чи таке буває?»

Учитель пропонує ситуацію. Наприклад: вертоліт летить у небі; миша в дзеркалі живе. Дитина повинна уявити собі цю ситуацію й сказати чи таке буває, про що йдеться. Якщо ситуація суперечлива, то треба дослідити її всім разом і знайти правильну відповідь.

5. Гра
 «Живий звук»

Вчитель пропонує описати звук (дощ, дзвоник, скрип дверей). Для цього він запитує гравців: Який він – товстий чи тонкий, широкий чи вузький, добрий чи злий, гострий чи тупий…
6.
 «Закінчи розповідь»

Вчитель зачитує початок речення або 2-3 фрази розповіді. Наприклад. Я пішов до ванної кімнати вмитися. Відкрив кран, і тут раптом … Завдання гравців – скласти якомога більше незвичайних та оригінальних варіантів його закінчення.
 

7.
 «Буріме»

Учитель пропонує 2 пари рим – кінцівки чотирьох рядків віршика, причому, рядки можуть римуватися по-різному. Гравцям необхідно скласти початок кожного рядка й отримати власний римований вірш.

8.
 «Ці три слова обов’язкові»

Керівник навмання обирає з будь-якої книги 3 слова, а також пропонує гравцям вигадати й розповісти історію, в якій обов’язково фігуруватимуть ці слова. Перемагає той, хто першим вигадає найцікавішу історію.
    9. Гра «Знайди четвертого».

     Ви повинні знайти зв'язок між першим і другим словом і написати
четверте слово, яке б мало той же зв'язок з третім.

Світло — темрява, сміливець
 —?(боягуз) 

Фізика — наука, тополя —
 ? (дерево) 

Вівця — отара, дерево —
 ? (ліс, парк...) 

Мороз — холодно, дощ —
 ? (мокро) 

Правда — кривда, ворог —
 ? (товариш, друг...) 

10 . Гра «Утвори слово».

Заєць + даремно + чари = ? (задача).
 

Молоко + робота + каша = ? (морока).
 

11. Вилучити зі слова ім' я:

Столяр - Толя.

Поляна - Поля, Оля, Яна.

Ромашка - Рома, Маша.

Пірат – Іра.

Людина - Люда, Ада.

Каструля – Катя, Уля

Подані завдання сприяють розвиткові в кожного учня психічних механізмів –
 пам’яті, уваги, уяви, логічного мислення, які лежать в основі творчих
здібностей учнів. 



12.Асоціативна аналогія

Пов’
язана з відповіддю на запитання: 
- „Що на що схоже?”,
 
- „Хто так співає, хто так кричить?”,
 
- „Словесне плетиво” та ін.
 

Наприклад, треба продовжити початий учителем ланцюжок: „літера до літери –
склад”, а учні продовжують: „склад до складу – слово, слово до слова – речення,
книжка до книжки – бібліотека; травинка до травинки – лужок; зернинка
до зернинки – колосок”. Цікаві завдання на цей вид аналогії дає
природничий матеріал. 
Інші функції в розвитку пізнавальних (творчих) здібностей молодших школярів
 виконує алгоритмічна аналогія, за допомогою якої діти самостійно доходять
висновку про можливість його застосування в дещо змінених умовах, тобто
вносять у відомий спосіб певні зміни. 
Наприклад: 

                Тема: „Осінь” (Ознайомлення з навколишнім”, 2 кл.). 
      Прочитай про ознаки літа, розкажи про ознаки осені.
 
      Літо Осінь
 
       1. Жарко. Діти купаються в річці. 1.____________________________
 
      2. Трава зелена. 2.____________________________
 
      3. Багато квітів. 3.____________________________
 
     4. Листя на деревах зелене. 4.____________________________
 
    - Прочитай речення.
 
    * Літній наряд: • листя на березі зелене,
 
     • кетяги зелених ягід висять на калині.
 
      - Зміни одне слово в кожному реченні так, щоб вийшов опис осіннього вбрання дерев.
 
    *- Доповни речення.
 
    Озеро поблискує на сонці, ніби величезне дзеркало. Достиглі хліба на полі, наче ... .
Налилися соком яблука, немов ... . Прийшов щедрий місяць ... . 
- Спробуй у такій послідовності скласти речення про зимову пору.
 
У межах алгоритмічної аналогії спосіб виконання завдання – скласти твір за
аналогією до прочитанного .
Основою для складання творів за аналогією можуть
бути такі оповідання: „Жива казка”, „Кордон”, „З кого песик приклад бере”,
 зміст яких має чіткий сюжет і виразні характеристики дійових осіб. 
Дослідницькі завдання.

- продовжити початий текст: «Якби я був твариною, то я б був…, «Якби я був
рослиною, я б був…; 
- скласти казку на тему: «Розповідь хворого зуба», «Розповідь краплинки», та інші.
 
- домислення подій, які могли б передувати зображеним.
 
- домислення подій, які могли б продовжити
 

ІГРИ НА РОЗВИТОК МИСЛЕННЯ.
У творчого мислення є такі ознаки: інтуїція, швидкість, неординарність розвитку.
Найбільш ефективними методами для розумового розвитку є ігри.
Ось такі ігри можна використати для розвитку мислення:

 ГРА « ЩО ТРАПИТЬСЯ, ЯКЩО …»

 Учні повинні відшукати наслідки якоїсь події
 :
Що буде, якщо зникнуть дерева ?

Що буде, якщо не буде зими ?

 ГРА « КИМ (ЧИМ) БУДЕ?»

Перед дітьми ставиться завдання: назвати чим буде предмет через деякий час?

                      ТІСТО                    ДОШКА                   ЖОЛУДЬ

ГРА  « ТАК, НІ» 
 

Учням пропонується якесь твердження і вчитель ставить завдання знайти
 зворотне і визначити (доказати) чи правильне це твердження:

       ЯКЩО НА ВУЛИЦІ ТЕМНО,
       ТО ОБОВ’ЯЗКОВО – НІЧ ?
       СИНИЦЯ – ПТАХ, А ЧИ ПРАВИЛЬНО,
       ЩО ПТАХ – ЦЕ ОБОВ’ЯЗКОВО СИНИЦЯ?


ГРА « ЗНАЙДИ НОВЕ ПРИЗНАЧЕННЯ»

Дітям пропонують знайти нове призначення для знайомих предметів.
До уваги беруться найфантастичніші пропозиції    - ЛОЖКА    
(Можливі відповіді дітей:  1) совок для ігор з піском;
2) знаряддя для викладення візерунка.)

 ГРА « УЯВИ СЕБЕ»

Учитель пропонує учням уявити себе на місці  якогось предмета:
маленької рибки, великого куща, важкої хмари, лісового струмочка.
Учні «перевтілюючись»  в образ, дають відповіді на такі питання:

- Що ти чуєш? Які звуки тебе оточують?

- Кого ти боїшся? З ким товаришуєш?

- Твої мрії? Що любиш?

Такі ігри спонукають дітей змалку міркувати самостійно, використовувати
свою кмітливість, вміння уявити ситуацію і нестандартно її розв’язати.

Діти ще в легкій для сприймання, цікавій формі  з задоволенням розв’язують
оригінальні логічно-пошукові задачі. Ось деякі з них:

1)Лікар Айболить  дав хворому бегемоту 8 таблеток, щоб той приймав їх по 2 на день.
Через 2 дні у бегемота залишилось 5 таблеток.
Чи виконав бегемот призначення лікаря?

2) Бабуся попросила Максима купити 2 десятки яєць, а Максим купив 18 яєць.
Чи виконав він завдання бабусі?

3) Скільки очей у морського їжака, якщо у нього на 3 ока  більше,
ніж у звичайного лісового?

4)На паркані сиділо 6 синичок. До одної синички підскочив кіт, щоб спіймати її

На уроках можна  запропонувати   «Метод спроб і помилок».

 Це найпростіший метод пошуку нових рішень.
Методом спроб і помилок, можна пропонувати будь-які рішення,
 якими б абсурдними вони не здавались на перший погляд.
Цей метод розвиває і творчість учнів. Проблеми можна ставити, наприклад, ось такі:

1.  Як швидше розчистити сніг біля школи?

2.     Знайти вихід для князя Гвідона – як йому вибратися із діжки?
(«Казка про царя Султана» О.С.Пушкін)

      Розвиватиме мовні навички школярів гра «Найкращий  кухар».
 Запропонуйте дитині уявити, що вона запрошена в телепередачу»,
 щоб продемонструвати приготування якоїсь вишуканої страви.
І вона повинна розказати (продемонструвати), як ця страва готується. 

Але потрібно пам’ятати, що найголовніше завдання вчителя –
навчити учнів граматично правильно і змістовно висловлюють
думки в усній і письмовій формі.

 ГРА « РОЗШИФРУЙ СЛОВО»

Матеріали: папір, ручка.

Порядок гри:

1)     Написати на аркуші паперу якесь слово.

2)     Попросити дитину скласти речення, слова якого починаються на кожну
букву написаного слова.

Наприклад:

КУРКА –  Карлсон  Умовив Рибку Купити Акваріум.

СОБАКА – Слон Обідав Бананами, А Курка Апельсинами.

« НА  ЩО  ЦЕ  СХОЖЕ?»

СНІЖИНКА
 - …

БЕРІЗКА - …

ЯГОДИ КАЛИНИ - …

ХМАРКА - …

КУЛЬБАБКА - ..

Наприклад: Іній на гілочках – біленькі ниточки, срібні голочки.

« ЗНАЙДИ ПОМИЛКУ І ДОВЕДИ
  СВОЮ ДУМКУ»

1)     В дубовому лісі ми з друзями збирали моркву.

2)  Вовк швидко заліз на сосну нарвати свіжих  огірків.

  
 «Розумові розминки»:

Гра «Чому так трапилось?»
 Річка вийшла з берегів і затопила навколишнє поле.

Гра «Висновок»:
 Оленка старша за Марійку, а Марійка старша за Миколку.
Хто найстарший? Наймолодший

Ці ігри та завдання сприятимуть розвитку мислення, підвищенню мотивації учіння.
 Вони спрямовані на розвиток логічного мислення, нестандартних вирішень завдань. 





Немає коментарів:

Дописати коментар