четвер, 8 грудня 2016 р.

Система роботи з формування позитивного ставлення невстигаючих школярів до навчання


Робота з учнями з початковим рівнем знань

Ознаки відставання — початок неуспішності учнів

1.      Учень не може сказати, в чому складність задачі, спланува­ти її розв'язання, знайти розв'язок самостійно, вказати, що нове от­римав у результаті її розв'язання. Учень не може відповісти на запи­тання до тексту, сказати, про що нове він із нього дізнався. Ці оз­наки можна виявити під час роз­в'язання задач, читання текстів і слухання пояснень учителя.

2.      Учень не ставить запитань відносно досліджуваного, не ро­бить спроб знайти відповідь і не читає додаткових джерел. Ці оз­наки проявляються під час роз­в'язання задач, сприйняття текстів, у ті моменти, коли вчитель реко­мендує літературу для читання.

3.      Учень неактивний і неуважний в ті моменти уроку, коли здійснюється пошук, коли по­трібно напружити думку, подола­ти труднощі. Ці ознаки можна по­мітити під час розв'язання задач, сприйняття пояснень учителя, в ситуації вибору за бажанням зав­дання для самостійної роботи.

4.      Учень не реагує емоційно (мімікою, жестами) на успіх і не­вдачі, не може оцінити свою ро­боту, не контролює себе.

5.      Учень не може пояснити мету виконуваної ним вправи, ска­зати, на яке правило дано вправу, не дотримується вказівок прави­ла, пропускає дії, плутає їх поря­док, не може перевірити отримані результати й хід роботи. Ці озна­ки виявляють під час виконання вправ, а також дій у складнішій діяльності.

6.      Учень не може відтворити визначення понять, формул, дове­день, не може, викладаючи си­стему понять, відійти від готового тексту; не розуміє тексту, побудо­ваного на вивченій системі понять. Ці ознаки виявляють, коли учень ставить відповідні запитання.

У даному випадку вказано не ті ознаки, за якими роблять ви­сновки про учня, а ті, що сигналі­зують про те, на якого учня й на які його дії треба звернути увагу під час навчання, для того щоб за­побігти неуспішності.



Основні способи виявлення відставань учнів


- спостереження за реакцією учнів на труднощі в роботі, на ус­піхи та невдачі; 
- запитання вчителя та його ви­моги сформулювати те чи інше твердження;
- навчальні самостійні робо­ти в класі. Під час проведення са­мостійних робіт учитель отримує матеріал для того, щоб зробити висновок як про результати діяль­ності, так і про її перебіг. Він спо­стерігає за роботою учнів, вислу­ховує та відповідає на їхні запи­тання, іноді допомагає.


Основні причини неуспішності учнів

-          Наявність прогалин у фак­тичних знаннях і спеціальних для даного предмета вміннях, що недадуть змоги охарактеризувати важливі елементи досліджуваних понять, законів, теорій, а також виконати необхідні практичні дії.
-          Наявність прогалин у навич­ках навчально-пізнавальної діяль­ності, які знижують темп роботи настільки, що учень не може завідведений час опанувати необхід­ний обсяг знань, умінь та навичок.
-          Недостатній рівень розвит­ку та вихованості особистісних якостей, що не дають змоги учневі виявляти самостійність, наполег­ливість, організованість та інші якості, необхідні для успішного навчання.


Оптимальна система заходів 
для надання допомоги школяру, який не встигає
1.  Допомога в плануванні на­вчальної діяльності (планування повторення та виконання мініму­
му вправ для ліквідації прогалин,
 алгоритмізація навчальної діяль­ності щодо аналізу та випрален­ня типових помилок тощо).

2.  Додаткове інструктування під час навчальної діяльності.

3.  Стимулювання навчальної діяльності (заохочення, створення ситуацій успіху, спонукання до ак­тивної роботи тощо).

4.  Контроль за навчальною діяльністю (часте опитування учня, перевірка всіх домашніх завдань, активізація самоконтролю а_навчальній діяльності тощо).

5.  Різні форми взаємодопо­моги.

6.  Додаткові заняття вчителя з учнем.

Заходи щодо запобігання неуспішності учня

1.      Всебічне підвищення ефек­тивності кожного уроку.

2.      Формування пізнавального інтересу до навчання та позитив­них мотивів.

3.      Індивідуальний підхід до учня.

4.      Спеціальна система до­машніх завдань.

5.      Посилення роботи з батьками.

6.      Залучення учнівського акти­ву до боротьби за підвищення відповідальності учня за навчання.


Пам'ятка для осіб, які працюють з невстигаючими учнями
1.    П.І.Б. учня.
 2.      Клас.

3.      З яких предметів не встигає.

4.      Поведінка учня.

5.      Причини, що призвели до неуспішності.

6.      Які засоби (дидактичні, ви­ховні, навчальні, позакласні, до­даткові заняття) використовують у    роботі з учнем.

7.      Кого залучено до роботи з подолання неуспішності учня.

8.      Скільки часу вже триває ця робота.

9.      Які зміни простежуються, чи є результати роботи.


Система роботи з формування позитивного ставлення невстигаючих школярів до навчання



Ставлення,що формується
1-й етап
2-йетап
3-й етап
4-й етап
Ставлення до змістунавчального матеріалу
Найлегший цікавий матеріал незалежновід його важливості, значущості
Цікавий матеріал, щостосується суті досліджуваного
Важливий, аленепривабливий матеріал
Ставлення до процесу навчання (засвоєння знань)
Діє вчитель, учень тільки сприймає
Головним залишаєть­ся вчитель, ученьбере участь в окре­мих ланках процесу
Головним стаєучень, учитель бере участь в окремих ланках процесу
Учень діє самостійно
Ставлення до себе, своїх сил
Заохочення успіхів у навчанні, що не потребує зусиль
Заохочення успіху в роботі, що потребує певних зусиль
Заохочення успіху в роботі, що потребує значних зусиль
Ставлення до вчителя
(колективу)
Актуалізованаоб'єктивність,нейтраліст
Привітність, уваж­ність, особиста при­вабливість, допо­мога, співчуття
Доброзичливе ставлення, допомога учню


Профілактика неуспішності

Етапи уроку
Акценти в навчанні
1. У процесіконтролю запідготовленістюучнів
Спеціально контролювати засвоєння питань, що зазвичай викликають в учнів найбільше утруднень. Ретельно аналізувати і систематизувати помилки, яких припускаються учні в усних відповідях, письмових роботах; з'ясувати типові для класу й зосереджувати увагу на їх виправленні. Контролювати засвоєння матеріалу учнями, які пропустили попередні уроки. По закінченні поділу теми або розділу узагальнювати підсумки засвоєння школярами основних понять, законів, правил, умінь і навичок, виявити причини відставання.
2. Під часвикладаня нового матеріалу
Обов'язково перевіряти під час уроку ступінь розуміння учнями основних елементів матеріалу. Стимулювати запитання з боку учнів у разі утруднень під час засвоєння навчального матеріалу. Застосовувати засоби підтримки інтересу до засвоєння знань. Забезпечувати великий вибір методів навчання, що дають змогу всім учням активно засвоювати матеріал.
Під час
    самостійноїроботи учнів на уроці
Добирати до самостійної роботи завдання з найважливіших, складних і важких розділів навчального матеріалу, прагнучи меншою кількістю вправ, але поданих системно, досягти більшого ефекту. Включати до самостійної роботи вправи на виправлення помилок, допущених у відповідях і в письмових роботах. Інструктувати про порядок виконання роботи. Стимулювати постановку запитань до вчителя в разі утруднень у самостійній роботі. Допомагати учням у роботі, всіляко розвивати їхню самостійність. Вчити планувати роботу, виконуючи її в належному темпі, та здійснювати контроль за роботою.
4. Під часорганізаціїсамостійноїроботи поза класом
Забезпечити у виконанні домашньої роботи повторення вивченого, концентруючи увагу на найважливіших елементах програми, які зазвичай викликають найбільше утруднення. Систематично давати домашнє завдання на роботу над типовими помилками. Чітко інструктувати учнів про порядок виконання домашніх робіт,перевіряти ступінь розуміння цих інструкцій школярами, які не встигають. Погодити обсяг домашніх завдань з іншими вчителями класу, окрім перевантаження, особливо учнів, які погано встигають.


Надання допомоги невстигаючому учню на уроці


Етапи уроку
Види допомоги в навчанні
1. У процесіконтролю запідготовленістю учнів
Створення доброзичливої атмосфери під час опитування. Зниження темпу опитування, дозвіл довше готуватися біля дошки. Пропонування учням орієнтовного плану відповіді. Дозвіл користуватися наочним приладдям, що допомагає з'ясувати суть явища. Стимулювання оцінкою, підбадьоренням, похвалою
2. Під час
    викладу нового матеріалу
Вживання заходів підтримки інтересу до тих, хто погано встигає, за допомогою запитань, що з'ясовують ступінь розуміння ними навчального матеріалу.
Залучення їх як помічників у підготовці приладів, дослідів тощо.
Залучення до висловлення пропозиції в разі проблемного навчання, до висновків та
узагальнень або пояснень суті проблеми, висловленої сильним учнем.
3. Під час
    самостійної
    роботи на уроці
Поділ завдань на дози, етапи, виокремлення зі складних завдань низки простих, посилання на аналогічне завдання, виконане раніше.
Нагадування прийому та способу виконання завдання.
Вказівка на необхідність актуалізувати те чи інше правило.
Посилання на правила та властивості, необхідні для розв'язання задач і виконання вправ.
Інструктування щодо раціональних шляхів виконання завдань, вимог до їхнього
оформлення.
Стимулювання самостійних дій учнів, які погано встигають.
Ретельніший контроль за їхньою діяльністю, вказування на помилки, перевірка, виправлення.
4. Під час
   організації
   самостійної
   роботи
Вибір для груп учнів, що погано встигають, найраціональнішої системи вправ, а не
механічне збільшення їх кількості.
Докладніше пояснення послідовності виконання завдання.
Попередження про можливі утруднення, використання карток-консультацій, карток з
орієнтовним планом дій








АНКЕТИ    ДЛЯ     БАТЬКІВ
Начало формы
Конец формы
1.  "Зміст і методика виховання школярів у сім'ї"
2.  "Батьки, як вихователі"
3.  "Чи знаєте ви своїх дітей?"
4.  "Як ви забезпечуєте умови для навчання дітей удома?"
5.  "Чи достатньо ви цікавитеся своїми дітьми?"
6.  Тест «Які ви батьки?»
Анкета № 1
"Зміст і методика виховання школярів у сім'ї"
1.  Яким чином ви виховуєте у дітей повагу до старших?
2.  Як організовуєте статеве виховання дітей в сім'ї?
3.  Чи розповідаєте ви своїм дітям про охорону природи?
4.  Чи виховуєте ви у своїх дітей культуру мови і мовлення?
5.  Як ви виховуєте у дітей самокритичне і вимогливе ставлення до себе?
6.  Яким чином формуєте у дітей єдність переконань і поведінки?
7.  Чим ви керуєтесь у вихованні дітей: емоціями чи розумом?
Анкета № 2
 "Батьки як вихователі"
1.   Як ви розумієте вислів "батьківський обов'язок"?
2.  Чи можна вважати благополучною сім'ю, в якій вихованням дітей займається лише хтось один із батьків?
3.  Скільки часу протягом тижня ви проводите разом з дитиною?
4.  Які традиції вашої сім'ї?
5.  Оцініть традиційні взаємини у вашій сім'ї, стосунки між дорослими і дітьми?
6.  Як позначається на дітях дефіцит батьківської любові?
7.  Чи часто ви спілкуєтеся зі своїми дітьми?
8.  Чи зважаєте ви на смаки та уподобання своїх дітей?
9.  Як змінюєте ви стиль стосунків із дітьми в міру їх підростання?
10.              Чи користуєтесь ви у дітей авторитетом? Як ви утверджуєте свій  авторитет?
Анкета №3 
"Чи знаєте ви своїх дітей?"
1.  Чим особливо цікавиться ваша дитина?
2.  Який улюблений предмет вашої дитини?
3.  Хто є улюбленим вчителем вашої дитини?
4.  Яку останню книгу прочитала ваша дитина?
5.  В які ігри любить грати ваша дитина?
6.  Де виконує домашні завдання ваша дитина?
7.  З ким із учнів з класу дружить ваша дитина? 
8.  Що знаєте ви про сім'ю  її друзів?
9.  Де, коли і як проводить свій час разом із друзями ваша дитина після  занять у школі?
10.              Які клуби, гуртки, секції відвідує ваша дитина?
11.              Які телепередачі любить ваша дитина?
12.              Як ви можете допомогти своїй дитині у навчанні?
 Анкета №4
 "Як ви забезпечуєте умови для навчання дітей удома?"
1.  Як ви організовуєте процес виконання домашнього завдання своїми дітьми?
2.  Чи є у вас у квартирі куток для учня?
3.  Як ви контролюєте виконання домашнього завдання своїми дітьми?
4.  Чи звертаються до вас діти за допомогою при виконанні домашніх  завдань? У чому виявляється ця допомога?
5.  Чи є у вашій домашній бібліотеці улюблені книжки ваших дітей?
6.  Які журнали, газети ви виписуєте чи купуєте для своєї дитини?
7.  З якими труднощами в організації праці учнів ви зустрічаєтесь? Як  їх долаєте?
8.  Чи аналізуєте ви разом із дитиною причини виникнення у неї труднощів у ЇЇ навчанні? Чи допомагаєте їх долати?
9.  Як використовуєте методи заохочення і покарання для стимулювання навчання дітей?
 Анкета №5
 "Чи достатньо ви цікавитеся своїми дітьми?"
1.  Чим цікавиться ваша дитина?
2.  В якому віці вона навчилась читати і писати?
3.  Якому заняттю надає перевагу?
4.  Як часто дитина ставить вам запитання?
5.  На які теми любить фантазувати ваша дитина?
6.  Чи можете ви навести приклад вирішення вашою дитиною якихось  проблем?
7.  Чи звертається до вас ваша дитина за допомогою при виконанні за¬вдань та вирішенні проблем?
8.  Чи вважаєте Ви, що у вашої дитини є особливі здібності до певного  виду діяльності? У чому вони проявляються?
9.  Коли саме було виявлено ці здібності?
Тест
«Які ви батьки?»
1.  Визначте ті фрази, які ви часто використовуєте в спілкуванні з дітьми.
2.  Скільки разів тобі повторювати?
3.  Порадь, будь-ласка, як мені вчинити в даній ситуації?
4.  Не знаю, що я без тебе робила?
5.  І в кого ти такий (а) удався (лась)?
6.  Які в тебе чудові друзі!
7.  Ну на кого ти схожий (а)?
8.  Ти моя опора і помічник (ця).
9.  Ну що в тебе за друзі?
10.              Про що ти тільки думаєш?
11.              Який (а) ти в мене розумний (а)?
12.              А як ти вважаєш сину (донько)?
13.              У всіх діти як діти, а ти!
14.              Який (а) ти в мене кмітливий (а).
Ключ до тесту «Які ви батьки?»
7 – 8 балів – ви живите з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з дитиною позитивно впливають на становлення особистості.
9 – 10 балів – ви непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток впливають здебільшого випадкові обставини.
10 – 12 балів – вам необхідно бути уважним у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас.
13 балів – ви самі відчуваєте, що чините неправильно. Між вами та дитиною існує недовіра. Поки не пізно, спробуйте приділяти дитині більше уваги, враховувати її запити та інтереси. 
   

              



   .









                       
Тест-анкета
на виявлення творчих, спеціальних здібностей у дітей , розроблена американськими вченими А. де Хааном і             Г. Кафом.
У батьків  виникає закономірне питання про те,   які нахили  і     здібності  є у їхньої дитини.

1.                У дитини чітко окреслені технічні здібності, якщо вона:
-         цікавиться найрізноманітнішими машинами та механізмами;
-          конструює моделі, апаратуру, сама шукає причини несправності механізмів, із задоволенням розв’язує технічні головоломки;
-         ремонтує несправні прилади й механізми, використовує старі деталі для створення нових іграшок, знаходить оригінальні рішення;
-         із задоволенням створює креслення та ескізи механізмів;
-         цікавиться спеціальною технічною літературою, навіть призначеною для дорослих.

2.                            У  дитини підвищений рівень інтелекту, якщо вона:
-         добре розмірковує, чітко мислить, розуміє причини і мотиви вчинків інших людей;
-         легко і швидко засвоює навчальний матеріал;
-         ставить багато продуманих запитань, що відповідають ситуації;
-          читає книжки за власною програмою, що випереджає шкільну;
-         випереджає однолітків з навчання, однак не обов'язково має відмінні оцінки, часто каже, що у школі їй нудно;
-         краще і ширше за однолітків інформована про події та проблеми, що стосуються особисто її;
-         має почуття власної гідності й здорового глузду, розважлива й навіть обачна;
-         дуже сприйнятлива та спостережлива, швидко реагує на все нове в житті;
-         часто дратує ровесників звичкою виправляти інших і вважає себе завжди правою;
-         бракує емоційного балансу;
-         відзначається нетерплячістю;
-         може займатися  кількома справами одночасно, наприклад, стежити за двома чи більше подіями, що відбуваються навколо них;
-         має багатий словниковий запас, із задоволенням читає словники та енциклопедії, придумує нові слова та поняття.

3.                            Дитина має  здібності до наукової роботи, якщо вона:
-         має яскраво виражену здібність розуміти абстрактні поняття й узагальнення;
-         вміє чітко висловлювати словами свою власну або чужу, може записувати свої спостереження;
-         захоплюється науково-популярними виданнями чи статтями, випереджаючи однолітків на кілька років, віддає перевагу саме цій, а не розважальній літературі;
-         часто намагається знайти своє пояснення причин різних  явищ і подій;
-         із задоволенням створює  власні проекти, конструкції, схеми, колекції, моделі;
-         не засмучується, якщо її винахід не схвалили чи не зрозуміли інші.

4.                            У дитини є літературні здібності,  якщо вона:
-         розповідаючи будь-що, дотримується обраного сюжету, не втрачає головної думки;
-         полюбляє фантазувати чи імпровізувати на тему реальної події, при цьому  висвітлює її під новим кутом;
-         користується в усних або письмових розповідях такими словами, що добре передають емоційний стан і почуття дійових осіб сюжету;
-         наділяє персонажів своєї уяви цікавими рисами;
-         полюбляє писати вірші, оповідання, не боїться створювати роман про своє життя.

5.                            Артистичний талант дитини виявляється в тому, що вона:
-         коли їй не вистачає слів, часто виражає свої думки мімікою, жестами і рухами;
-         намагається викликати емоційні реакції в інших, коли розповідає про щось цікаве;
-         змінює тональність і виразність голосу, мимоволі наслідуючи людину, про яку розповідає;
-         охоче виступає перед аудиторією, особливо  дорослою;
-         легко копіює звички, пози, вирази обличчя інших  людей і тварин;
-         пластична;
-          відкрита до всього нового;
-         розуміє значення красивого одягу.

6.                            Музичний талант характеризується тим, що дитина:
-         любить музику;
-         швидко і легко відгукується на ритм, мелодію, уважно прислуховується до них, легко запам’ятовує;
-         співає або грає на музичних інструментах, виконує твори з почуттям і настроєм;
-         створює свої мелодії;
-         навчилась або вчиться грати на якомусь музичному інструменті.

7.                            У дитини чітко окреслений спортивний талант, якщо вона:
-         енергійна і постійно рухається;
-         смілива, не боїться синців і подряпин;
-         часто виграє у спортивних іграх;
-         краще за інших однолітків фізично розвинений й має добру координацію  рухів, пластична та граційна;
-         швидко навчилась добре кататись на лижах, ковзанах, гратися з м’ячем;
-         віддає перевагу іграм, змаганням, а не книжкам і спокійним розвагам;
-         здається, ніколи не втомлюється;
-         копіює улюбленого спортсмена.

8.                            Художні здібності дитини можуть виявитися в тому, що вона:
-         не знаходячи слів або захлинаючись ними, вдається до малюнка або ліплення для того, щоб висловити свої почуття чи настрій;
-         у своїх малюнках або картинках відображає все розмаїття предметів, людей, тварин, ситуацій, а не "зациклюється" на зображенні чогось цілком вдалого;
-         серйозно ставиться до творів мистецтва, стає вдумливим і дуже серйозним, якщо його увагу привертає будь-який твір мистецтва або пейзаж;
-         коли є вільний час, охоче ліпить, малює, креслить, комбінує матеріали і фарби;
-         прагне створити який-небудь твір, що має очевидне прикладне значення - прикраса для дому, одягу або що-небудь подібне;
-         не боїться висловлювати власну думку про твори мистецтва, навіть критикувати їх.

Висновок. Відзначте в якій групі найбільша кількість показників, які свідчать про певні здібності дитини, про необхідність створення умов для подальшого розвитку дитини.
На основі цих даних можна прогнозувати розвиток здібностей найближчої діяльності, всебічний розвиток особистості.
Здібності розвиваються в тій діяльності, в якій вони знаходять застосування. Позитивно на розвиток здібностей впливає діяльність, яка викликає сильні, позитивні емоції, задоволення, інтерес, діяльність, яка носить творчий характер.
Розвитку здібностей сприяють різні форми класної, позашкільної роботи. Розвиваючи здібності, потрібно виховувати у дітей наполегливість в подоланні труднощів. Для розвитку здібностей необхідне довге, наполегливе навчання і велика праця. 






Чи знаєте ви свою дитину?
        (тест для батьків молодших школярів)
Кожна дитина має свої творчі задатки. Найповніше вони розкриваються при читанні художньої літератури. Читання будить уяву, загострює почуття, активізує розум, розвиває асоціативне мислення. Усі ці якості, що вказують на творчу обдарованість, мають свої зовнішні прояви. Ось тут і може зробити послугу запропонований тест, розрахований на вашу спостережливість стосовно читаючої дитини. Тест складається з 16 питань, кожне з якого має дві відповіді. Поставте знак + біля того варіанта відповіді (поруч з буквою «А» чи «Б»), що більше відповідає якості читання вашої дитини.
1. Коли Ваша дитина навчилася читати?
а) До школи;
б) у школі.
2. Яку літературу вона прагне читати?
а) Художню;
б) науково-пізнавальну.
3. Читання для Вашої дитини процес скоріше:
а) емоційний;
б) раціональний.
4. Читання Вашої дитини звичайно:
а) цілком її захоплює;
б) вона читає з неохотою, часто відволікається.
5. Чи траплялося, що під впливом читання ваша дитина:
а) намагалася сама скласти казку, оповідання, вірш;
б) такого не бувало.
6. Чи грала вона коли-небудь у персонажів прочитаних книг?
а) Так, грала;
б) ні, такого не було.
7. Чи стимулювало читання у дитини бажання що-небудь намалювати?
а) Так, вона часто малює після прочитаного;
б) такого прагнення не помічалося.
8. Чи траплялося, що дитина плакала над прочитаним?
а) Так;
б) ні.
9. Чи ділиться Ваша дитина з ким-небудь своїми враженнями про прочитане?
а) Так;
б) ні.
10. Переказуючи прочитане, Ваша дитина:
а) доповнює текст своїми вигадками, подробицями;
б) точно дотримується прочитаного тексту.
11. Стежачи за літературними конкурсами по радіо чи телебаченню, Ваша дитина:
а) разом з конкурсантами шукає відповіді на поставлені питання;
б) не намагається відповідати.
12. Виконує творчі завдання з літератури:
а) Охоче;
б) неохоче.
13. Чи перечитує Ваша дитина свої улюблені книги?
а) Так, вона любить це робити;
б) вважає, що це не потрібне заняття.
14. Міркуючи про життєві явища, Ваша дитина:
а) нерідко звертається до літературних прикладів, аналогій, образів;
б) ніколи не посилається на прочитане.
15. Як вона ставиться до мови і стилю твору, що читає?
а) Дуже чуйно реагує;
б) не звертає на це уваги.
16. Якщо дитина веде записи про прочитане, то який вони мають характер?
а) Виписує поетичні описи, свої враження;
б) записує оригінальні думки і незвичайні факти.
Якщо знаків + більше біля відповідей «А», то значить, Ваша дитина винятково талановита, у неї явно виражені гуманітарні здібності, вона мислить образами, картинами, асоціаціями, і Вам треба подумати про те, як далі організувати її читання, щоб розвинути її обдарованість ще більше. Спонукайте її до усних і письмових висловлювань про прочитане, до ігор у персонажів, до малюнків та інших творчих робіт, заохочуйте її фантазії, викликані після прочитання книги, подбайте, щоб у репертуарі її читання була класика дитячої літератури.
Якщо знаків + у Вас більше біля відповідей «Б», то Ваша дитина талановита в іншому плані: у неї пізнавальна спрямованість інтересів, вона схильна до точності у вираженні думки, до наукового аналізу явищ. Не виключаючи кращих художніх творів з репертуару її читання, Вам треба подбати про підбір для неї гарних науково-пізнавальних книг


Анкета для учнів
1. Чи сподобалось тобі вчитись у твоєму класі?
2. Які предмети тобі подобались більше всього і чому?
3. Чи хочеться тобі вчитись далі?
4. Що запам'яталось більше всього?
5. Якими ти уявляєш учителів у 5-му класі?
6. Яким ти хочеш стати, навчаючись далі?
7. Яким ти уявляєш свого класного керівника?
8. Яким він повинен бути, щоб тобі хотілося з ним спілкуватись?
9. Що б ти хотів побажати майбутнім першокласникам?
10. Що б ти хотів побажати своїй першій учительці?
Анкета для батьків
1. Якими ви бачите майбутніх учителів свого сина чи дочки?
2. Якими професійними якостями вони повинні володіти?
3. Які якості ви хочете розвинути у своїй дитині за допомогою вчителів, які будуть працювати у 5-му класі?
4. Які якості ви хотіли б змінити у своїй дитині за допомогою вчителів, які будуть з нею працювати?
5. У чому могла би виявити себе ваша дитина крім навчальної роботи?
6. Чого ви очікуєте від класного керівника, який буде працювати з вашою дитиною?
7. Яку допомогу ви можете надати класу, щоб життя вашої дитини в цьому класі було цікавим?
ЗАПОВІДІ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА
• Посміхайся.
• Будь прикладом для учнів.
• Бережи довір’я дітей. Виявляй до них щирий інтерес. Не розкривай дитячих таємниць.
• Не дивись на учня зверху вниз, поважай особистість кожного вихо­ванця, його гідність.
• Давай дитині відчути свою значимість і роби це щиро. Добре знай можливості кожного учня. Доручай йому справи на прин­ципах природовідповідності.
• Будь хорошим слухачем. Спонукай дітей (батьків) розповідати про себе.
• Умій вислухати дитину до кінця.
У разі конфліктів не ображайся на дитину.
• Створюй ситуацію успіху для кожного зі своїх вихованців.
Не порівнюй одного учня з іншим. Знайди в кожному вихованці якусь перчинку і розвивай її.
• Помічай навіть маленький успіх кожної дитини і хвали її за це.
Якомога більше вимогливості до учня і більше поваги до нього.
Умій керувати своїми почуттями. Дотримуйся педагогічної етики.
• Будь толерантним. Умій побачити і оцінити ситуацію очима дітей.
Будь справедливим. Принцип керування „кого хочу - милую, кого хочу - караю” - не твій принцип.
• Будь тактовним і делікатним.
• Цілеспрямовано вибудовуй свої взаємини з дітьми.
Успіх справи залежить від спільних дій вихователя та вихованця.
Особистим прикладом виховуй повагу до принципів загальнолюд­ської моралі: правди, справедливості, відданості, патріотизму, гу­манізму, працелюбності, стриманості, доброти та інших доброчинностей.
• Своїм прикладом виховуй повагу до батьків, жінки, культурно-націо­нальних, духовних, історичних цінностей України, країн, які відріз­няються від нашої держави за соціальним устроєм.
Готуй учнів до свідомого життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними гру­пами.
• Виховуй правову культуру учнів, поважай їх права.
Виховуй в учнів прагнення до самовдосконалення.
Захищай дітей від будь-яких форм фізичного та психічного на­силля.
• Своєю працею, педагогічною діяльністю розвивай ініціативу та творчі здібності дітей.
• Уважно обмірковуй рішення, що приймаються щодо учнів, аби не допустити помилки.
• Будь вимогливим до учнів, набувай стійкого професійного автори­тету.
• Будь впевненим у собі, у правильності своєї поведінки в тих чи інших випадках.
• Виконуй свої обіцянки.
• Поважай та розвивай традиції школи.
Будь вдячним за допомогу.
Будь вимогливим не лише до учнів, але й до себе.
• Оберігай чистоту душевних поривань учнів.
•  Будь доброзичливим до людей, учнів, колег.
Пам’ятай, що не має й не може бути абстрактного учня.
Виховуй колектив так, щоб діти не відчували самотності.
Вчи своїх вихованців виховувати самих себе.
Постійно підвищуй свою педагогічну майстерність.
Систематично знайомся з педагогічними інноваціями і впроваджуй їх у життя.
• Сприяй вихованню в учнів громадської гідності, залучай їх до суспіль­ного життя.
• Сприяй розвитку в учнів захоплення навчанням та працею.
• Вчи учнів не боятися труднощів, а долати їх.
• Вчителем повинна працювати людина, що відчуває покликання до цієї діяльності.
• Розвивай здатність мислити, розмовляти, діяти, щоб врешті-решт учень міг знайти своє місце в цьому світі, самореалізуватися.



Немає коментарів:

Дописати коментар