пʼятницю, 2 грудня 2016 р.

Основи здоровя   4 клас

Тема:   Весну зустрiчаємо – про здоров’я дбаємо!
(Весна – час зелені. Особливості функціонування організму навесні.)
Мета: ознайомити учнів з особливостями харчування навесні Формувати поняття здорового способу життя; розкрити роль вітамінів для організму людини навесні; розвивати вміння організовувати спільну діяльність та приймати рішення; виховувати навички культури й гігієни правильного харчування
Завдання:
• дати учням знання про особливості функціонування організму навесні;
• сформувати уявлення про весняний збалансований добовий раціон харчування;
• довести необхідність вживання харчових продуктів, які містять велику кількість вітамінів та мікроелементів;
• надати учням кулінарні поради (приготування вітамінних настоїв та відварів\весняних салатів).
Ключовi поняття:
Весняний раціон харчування, функціонування організму навесні, настої, відвари, щавель, шпинат, кропива, зелена цибуля, кріп, петрушка, кропива, кульбаба, редиска.
Обладнання: малюнки квітів, картки для індивідуальної роботи, ілюстрації,
Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.
Ми всі веселі і кмітливі,
Серйозні і непустотливі,
Допитливі, цікаві, чемні.
У розмові з старшими приємні.

Ми всі любимо природу:
Турбуємось про чисту воду,
Вдома старшим помагаємо
І про здоров’я власне дбаємо.

Психоформула.
- Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем
За виразом обличчя я бачу, що все гаразд і загальний наш настрій можна показати так:
Сонечко (вивішую на дошку)
Я бажаю, щоб такий настрій супроводжував вас до кінця уроку.
Спочатку сідає «краса», потім сідає «сила»

ІІ. Актуалізація знань
1.Пропоную показати своє  відношення до здоровя.  Попрацювавши в групах.  Вірш, уякому звучить ода здоровю.
2.  Від чого залежить здоровя?
Навколишнє середовище—20%
Спадковість                          –20%
Мед. обслугоаування         –10%
Спосіб життя                        –50%

3. - А  як ви гадаєте,  харчування  - це  спосіб життя?
Що найкорисніше з їжі?( таблиці на дошці)

4. Робота в парах.- Український народ дуже уважно ставився до харчування. Про це гоаворить народна мудрість. (Прочитати прислівя про здоровя).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Вчитель.   Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну Здоров’я, в країну Рослин.
Про те, що пізнаєм – розкажемо всім.
Рукою легенько я лиш махну
І в подорож чудову вас всіх поведу.
Весну зустрiча мо – про здоров’я дбаємо! (прочитати на дошці)
1.Вчитель:
Ой весна, весна! Днем красна!
Що ти нам, весно,  принесла?
Сьогодні ми з вами перегорнемо сторінки природознавства. Немає такого куточка на Землі, хоч трохи придатного до життя, в якому не було б рослин. Вони живуть у найбільших глибинах океану, зустрічаються на найвищих горах, пристосувались до низьких температур Арктики і Антарктиди та спеки і безводдя пустель і напівпустель.
 Улітку й восени організм людини повністю забезпечується поживними речовинами, але навесні їх запаси значно зменшуються і настає гіповітаміноз. Організм людини знесилюється, якщо не отримує достатньої кількості вітамінів та мікроелементів. Але авітаміноз можна попередити за рахунок свіжих овочів та зелені.
 2. Інсценування «Ми – корисні для людини».
(Виходять діти, на головах у них шапочки з назвами вітамінів А, В, С, D)

Добрий день!
Впізнали нас?
Ми – вітаміни,
Дуже корисні для людини.

Вітамін А. Я – вітамін А, сприяю росту, допомагаю нормальному зору. Мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі.
Вітамін В. А я – вітамін В, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Міщусь в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.
Вітамін С. А я – вітамін С, запобігаю простуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту, лікую цингу. Багата мною капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смородина.
Вітамін D. А я – вітамін D, зміцнюю кістки, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.
Всі вітаміни разом.
Хто дружить із нами буде –
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби

ІV. Основна частина

Вчитель:Навесні  запаси поживних речовин значно зменшуються і настає гіповітаміноз. Організм людини знесилюється, якщо не отримує достатньої кількості вітамінів та мікроелементів. Але авітаміноз можна попередити за рахунок свіжих овочів та зелені.
Важко переоцінити значення свіжої зелені, яку треба додавати до салатів.
Свіжа зелень допомагає пробудити апетит і сприяє більш якісному травленню. В раціон включається петрушка, кріп, зелена цибуля, селера, базилік.
Петрушка і кріп користуються великою популярністю у дітей, оскільки їх аромат не заважає сприймати смак страв. Базилік має більш різкий смак, тому його краще додавати до м’ясних страв. Для смаку в салат можна додавати трохи часнику (деякі діти їдять його з великим апетитом).
У зелених овочах (рання капуста, зелені стручки квасолі, салат, зелена цибуля, петрушка, кріп, шпинат і т. д.) міститься багато біологічно активних речовин, які позитивно впливають на стан судин, травлення, загальний тонус організму. Оскільки зелені овочі використовуються у свіжому вигляді без термічної обробки, в них повністю зберігаються всі харчові та біологічно активні речовини. Вони не тільки мають багатий асортимент мікроелементів та комплекс вітамінів, а й сприяють їх утворенню в дитячому організмі. До цієї групи овочів належить також зелене листя буряка та кропиви. Вважається, що 10 г кропиви містять 90 мг вітаміну С та 8,1 мг каротину. У зеленому листі буряка знаходиться більше вітаміну С – 936 мг – та менше клітковини. Зелені овочі – це також джерело вітаміну K (філохінону). Вміст цього вітаміну в 100 г шпинату складає 0,36 мг, капусти – 0,29 мг, кропиви – 3,2 мг.
Чому весняний раціон повинен відрізнятися від зимового ?
За допомогою правильного харчування ми повинні допомагати організму перебувати в « боєздатному » стані. Але чому правила харчування мають відмінності в різний час року ?
§  Навесні потрібно менше калорій. Взимку організм був змушений витрачати багато енергії на обігрів себе . Тому ми їли більше калорійної їжі . Але навесні кліматичні умови вже не так екстремальні й нам пора зменшити кількість калорій у меню.
§  Стандартна проблема весни — авітаміноз. У цей час року організм людини традиційно недоотримує вітамінів. Це пов’язано із зменшенням в нашому раціоні овочів і фруктів в зимово -весняний період , а також із зменшенням кількості вітамінів в урожаї овочів і фруктів минулого року. До весни авітаміноз часто стає хронічним. Але ми в змозі це змінити , якщо серйозно підійдемо до проблеми.
§  Сезонне зниження імунітету. Необхідність взимку боротися з несприятливими кліматичними умовами і авітаміноз призводять до того , що навесні ми часто отримуємо ослаблений імунітет. Змінити цю ситуацію можна за допомогою корекції раціону харчування.
§     Загострення хронічних захворювань. Осінь і весна — час загострень — це знають всі « хроніки ». Але загострення можна уникнути або послабити якщо обмежити себе у вживанні «неправильних » продуктів .
2.Повідомлення учнів
Салат має високу біологічну цінність та хороше співвідношення солей калію (200 мг), натрію (8 мг), кальцію (77 мг). Він містить найрізноманітніші мікроелементи, багато каротину та більшість вітамінів групи В, фолієву та лимонну кислоти.
Зелений горошок та його зелені стручки доволі корисні для дитячого харчування. Вони містять цілий комплекс вітамінів: каротин, вітаміни Е, С, вітаміни групи В. За вмістом вітаміну В1 горошок наблизився до таких визнаних його джерел, як гречана та вівсяна крупи. Він також багатий на вітамін РР, калій, фосфор, марганець та інші мінеральні солі. Зелений горошок містить значну кількість білка (5%), в якому незамінні амінокислоти становить 35%. У консервованому вигляді цього продукту кількість вітамінів знижується в 2-3 рази.
Шпинат – надзвичайно корисна для здоров’я рослина. Він містить багато каротину, вітамінів С, Е, Р, K, усі вітаміни групи В, що у співвідношенні з великою кількістю мінеральних солей (калію, кальцію, магнію фосфору) та мікроелементів позитивно впливає на ріст та загальний стан організму.
Особливе значення має шпинат для кровотворення. Це пов’язано з високим вмістом у ньому заліза, фолієвої кислоти, хлорофілу. Цей овоч є найбільш цінним у свіжому вигляді.
Зелень петрушки, кропу, селери має бути постійним компонентом у раціоні дітей. Вона є джерелом вітаміну С, фолієвої кислоти та каротину. Петрушка та кріп містять багато калію, кальцію, заліза та інших мінеральних речовин. Більш того, в зелені містяться ефірні олії, які сприяють перетравленню їжі та надають стравам приємного смаку.
V. Закріплення
1. Робота в зошиті с.4  - вірш про весну, с.16-17- Запиши назви рослин.
2. Добова норма вітамінів навесні
Корисно знати Добова норма вітамінів навесні Вітамін С зміцнює імунну систему. Щоб відновити в організмі його кількість, рекомендується з’їсти за добу 1 червоний перець або апельсин чи випити 3 стакани томатного соку.
Бета-каротин відповідає за стан шкіри. Щоб відновити в організмі його кількість, рекомендується з’їсти за добу половину морквини, або 3 помідори, або 1 пучок петрушки.
Навесні, для того щоб збагатити харчовий раціон корисними елементами, рекомендується добавляти в щоденне меню пророслі зерна пшениці.
Вони містять у великій кількості вітаміни групи В, С та Е. Такий комплекс вітамінів підвищує імунітет та загальний тонус організму, що забезпечує захист від грипу та гострих респіраторних захворювань.
3.Групова робота . Склади поради: «Як уникнути авітамінозу?»
А) малюкам; б) батькам;  в) першокласникам;  г) сестриці
VІ. Озоровча хвилинка.  Релаксаційна пауза. (Тихо звучить музика).
Вчитель. А зараз, заплющивши очі, уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика квітуча галявина, на якій зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви, чуєте як звучить тиша? Залишайтесь серед цього прекрасного буяння природи, і відчувайте як у вас вливаються нові сили…
А тепер, розплющивши очі, повільно озирніться довкола. Спробуйте згадати, які  цілющі рослини ви побачили  на галявині?
Творча робота. Скласти «вітамінні»  приклади з використанням корисної весняної зелені.
VІІ. Підсумок. Метод «Прес» за опорою, «Мікрофон» Пригадаймо ще раз  весняні вітамінні рослини

VІІІ. Домашнє завдання. Почастувати батьків вітамінним салатом.

1 коментар: