неділю, 4 грудня 2016 р.

        Урок читання
Тема:  Українські             народні   пісні -        
 золоті зернята народної мудрості
          
Матеріал уроку: Українські народні пісні «Ходить гарбуз по городу», «Три товариші».
Мета. Ознайомити учнів з музично – літературним жанром «пісня», дати уявлення про авторські та народні пісні; розвивати уміння визначати героїв твору та їх аналізувати; виявляти настрій пісні та кожного героя , розвивати зв’язне мовлення; удосконалювати навички літературної вимови: чіткості, легкості, правильності, виховувати любов до народної пісні. 

Методично-дидактичне забезпечення уроку: ілюстрації гарбузової родини (картопля, гарбуз, диня, буряк, огірки, морква), місяця, сонця, дощу, корони з зображенням овочів, картки до вправи «Розсипанка»(різної геометричної форми)

Тип уроку: комбінований, з елементами театралізації


                          Хід уроку.
I. Організація учнів до уроку
Чергові: Клас, увага! Н.М., клас до уроку готовий
 Вчитель:  Любі діти! У наш клас
                      завітали люди щирі.
                     Привітаймо в добрий час
                     Гостей усмішкою й миром!
  Учні:          Доброго здоров,я,
                     Доброго вам дня!
Вчитель: Спочатку сідає  «краса», потім сідає «сила» (показує слова)

ІІ. Актуалізація опорних знань.
Який розділ підручника вивчаємо?
 «Золоті зернята народної  мудрості»(на дошці)
а)  Перевірка домашнього завдання.
 -Яку казку опрацьовували?   «Кобиляча  голова»  (хором)
         - Я  називаю риси характеру особи, а ви називаєте хто це!
o  жадібна, зла, жорстока (баба)
o  безвольний, безхарактерний, слабодухий (дід)
o  справедлива, розсудлива (кобиляча голова)
o  працьовита, добра, небагатослівна (дідова дочка)
o  назвіть риси характеру бабиної дочки ( лінива, брехлива, зла, заздрісна, груба)
     --Переказ казки ( зачин, казка за частинами)

б)  Мовна розминка.
1.Гра «Ромашка»

 Завдання: утворити речення зі словом бігає та поданими словами. Прочитати

2. Скоромовка (на дошці)
Слайд   Білий біб зацвів у дощ-
               Буде бабі біб у борщ.
3. Вправа «Розсипанка»
(скласти вислів)

III. Оголошення теми і мети уроку.
1. Вступне слово вчителя:
- Що за намисто було розсипане? (Українська народна пісня).
На сьогоднішньому уроці ми познайомились ще з одним жанром усної народної творчості – піснею.
2. Слухання легенди про пісню.
         Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, Італійці отримали хист до музики...
          Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини.
Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі вороги знущаються із вдів і сиріт, у своїй хаті немає правди і волі.
  • Чого ж ти не підійшла до мене скоріше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю? Дівчина хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
  • Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
        Узяла дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилась низенько всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ. З тих пір і дивує весь світ українська пісня.
3. Аналіз почутого. Актуалізація знань.
- Ми дійсно маємо чим гордитись. Нам у спадщину прийшов надзвичайний дар – пісня. А які пісні ви знаєте? (Учні перелічують).Хто їх виконує? (Ані Лорак, Тіна Кароль, Руслана…)
Хто прославив Україну на Євробаченні?
- Чи кожна пісня має автора? (Ні).
- Отже, ті пісні, які не мають автора називаються народними.
- Які народні пісні ви памятаєте?
4.Гра «Додай слівце»
*     Які колискові пісні ви знаєте? Хто є їх головними героями?
*     Після того, як маленька дитина вчиться робити перші кроки, вчиться плескати в долоні, з нею розучують пісеньки – забавлянки. Люблять діти заклички й примовки. Давайте пригадаємо їх . Я почну
--Печу, печу хлібчик… (Дітям на обідчик)
--Іди, іди, дощику … (зварю тобі борщику, в полив’янім горщику)
--Вийди , вийди, сонечко – (на дідове полечко, на бабине зіллячко, на наше подвір’ячко)
*     А як полюбляють українські люди колядки, щедрівки, веснянки, жниварські,  весільні пісні?
*     У формі чого створювалися народні пісні? (У формі вірша)
*     Отже,
Слайд   Народна пісня –
                 це невеликий усний    
                 віршований твір,
                 що співається .
 За змістом інколи вони нагадують казки, а природні явища та рослини у них можуть бути зображені як живі істоти.
*      Сьогодні на уроці ми познайомимося з українськими народними піснями «Ходить гарбуз по городу» і «Три товариші».

ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Опрацювання української народної пісні «Ходить гарбуз по городу»
а) Слухання пісні в записі.
              - Назвіть дійових осіб.
            - Як потрібно читати пісню? (Читати пісні треба наспівно, наче ведеш довірливу розмову).
 б) Словникова робота. Дібрати синоніми.
Слайд
Гарбуз --кабак                        бараболя – картопля,
обізвались  --відповіли     піддержав- підтримав
свояки – родичі                     перістий – рябий.
          в) Читання пісні учнями мовчки.
--    Який настрій пісні?
--   Які інтонації переважають у розмові овочів? Яким тоном треба читати слова автора?   гарбуза?  гарбузових родичів?
г) Диференційовані завдання
  Слайд
  І-в.                                     ІІ-в.                        ІІІ-в.
1.Читай                 1. З другом           3. З учителем
2. Дійові                2. Слова                 2. Слова
      особи                    автора                    овочів
3. Рими                 3. Дійові                 3. Слова
                                       особи                      автора
(Після кожного завдання -  перевірка)
д)Робота в парах.  Хвилинка творчості
-       За аналогією до пісні складіть куплет про  моркву, використавши риму морквиця – сестриця (Учні працюють парами)         Прочитаємо всі разом.
е) Руханка під запис  реп - музики пісні «Ходить гарбуз по городу» (Крапка)
-       Що у пісні нагадує казку? Хто найчастіше її виконував? В яку пору року? Чому ви так думаєте?

У. Інсценізація
Учень з классу:Ой! Дивіться, ой, дивіться!
                 В класі тут гарбуз з’явився!
                 Тож і ми часу не гаймо,
                І про нього заспіваймо!
У виконанні учнів класу та «овочів» звучить українська народна пісня.
«Ходить гарбуз по городу». Оскільки пісня відома не всім учням, то вони «читають з листа» невідомий текст, тим самим покращуючи зорову пам’ять.
            Під час виконання пісні гарбуз поважно ходить по городі і оглядає свої володіння. При виконання останнього куплету гарбуз імітує процесс їжі -  він смачно ласує своєю приправою.
УІ. Опрацювання української народної пісні «Три товариші».
1. Читання пісні підготовленим учнем.
2. Читання пісні «ланцюжком».
3. Вибіркове читання.
- Прочитати: слова Місяця;
-слова Сонця;
-слова Дощика;
-де збирались три товариші.
4. Знайти, які незвичайні слова вжиті в тексті пісні.
-Хто зрадіє, коли: зійде Місяць? зійде Сонце? упаде Дощик?.
5.Читання в особах.
УІІ. Підсумок уроку.
1. Побудова асоціативного куща.
Пісня
2. Обговорення.
– Про який жанр усної народної творчості ми сьогодні говорили? (Народну пісню)
- У формі чого записано пісні? (У формі вірша)
- Як до нас потрапила пісня? (Божий дар)
- Як у народних піснях зображені тварини, рослини та явища природи? (Як живі істоти).
УІІІ.  Домашнє завдання.
­  ст. 77 – 79 , читати за особами.
-вивчити за бажанням скоромовку.
­  скласти загадку про овоч для першокласників.














Немає коментарів:

Дописати коментар