Урок
читання
Тема: Українські народні пісні -
золоті зернята народної мудрості
Матеріал уроку: Українські народні пісні «Ходить гарбуз по городу», «Три товариші».
Мета. Ознайомити учнів з музично – літературним жанром «пісня»,
дати уявлення про авторські та народні пісні; розвивати уміння визначати героїв
твору та їх аналізувати; виявляти настрій пісні та кожного героя , розвивати
зв’язне мовлення; удосконалювати навички літературної вимови: чіткості, легкості,
правильності, виховувати любов до народної пісні.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: ілюстрації гарбузової родини (картопля, гарбуз, диня, буряк,
огірки, морква), місяця, сонця, дощу, корони з зображенням овочів, картки до
вправи «Розсипанка»(різної геометричної форми)
Хід уроку.
I. Організація учнів до уроку
Чергові: Клас, увага! Н.М., клас до
уроку готовий
Вчитель: Любі діти! У наш клас
завітали люди щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей усмішкою й миром!
Учні: Доброго здоров,я,
Доброго вам дня!
Вчитель: Спочатку сідає «краса», потім
сідає «сила» (показує слова)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Який розділ підручника
вивчаємо?
«Золоті зернята
народної мудрості»(на дошці)
а) Перевірка
домашнього завдання.
-Яку
казку опрацьовували? «Кобиляча голова»
(хором)
- Я
називаю риси характеру особи, а ви називаєте хто це!
o жадібна, зла, жорстока (баба)
o безвольний, безхарактерний, слабодухий (дід)
o справедлива, розсудлива (кобиляча голова)
o працьовита, добра, небагатослівна (дідова
дочка)
o назвіть риси характеру бабиної дочки (
лінива, брехлива, зла, заздрісна, груба)
--Переказ казки ( зачин, казка за
частинами)
б) Мовна
розминка.
1.Гра «Ромашка»
Завдання: утворити речення зі словом
бігає та поданими словами. Прочитати
2. Скоромовка (на дошці)
Слайд Білий біб зацвів у дощ-
Буде бабі біб у борщ.
3. Вправа «Розсипанка»
(скласти вислів)
III. Оголошення теми і мети уроку.
1. Вступне слово вчителя:
- Що за намисто було розсипане? (Українська народна пісня).
На сьогоднішньому уроці ми познайомились ще з одним жанром усної народної творчості – піснею.
2. Слухання легенди про пісню.
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, Італійці отримали хист до музики...
Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини.
Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
(скласти вислів)
III. Оголошення теми і мети уроку.
1. Вступне слово вчителя:
- Що за намисто було розсипане? (Українська народна пісня).
На сьогоднішньому уроці ми познайомились ще з одним жанром усної народної творчості – піснею.
2. Слухання легенди про пісню.
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, Італійці отримали хист до музики...
Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної калини.
Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої
крові пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі вороги знущаються із вдів і
сиріт, у своїй хаті немає правди і волі.
- Чого ж ти не підійшла до
мене скоріше? Я всі таланти роздав. Як же зарадити твоєму горю? Дівчина
хотіла вже піти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
- Є у мене неоціненний дар,
який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
Узяла
дівчина – Україна дарунок і міцно притиснула його до серця. Поклонилась
низенько всевишньому і з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ. З тих
пір і дивує весь світ українська пісня.
3. Аналіз почутого. Актуалізація знань.
- Ми дійсно маємо чим гордитись. Нам у спадщину прийшов надзвичайний дар – пісня. А які пісні ви знаєте? (Учні перелічують).Хто їх виконує? (Ані Лорак, Тіна Кароль, Руслана…)
3. Аналіз почутого. Актуалізація знань.
- Ми дійсно маємо чим гордитись. Нам у спадщину прийшов надзвичайний дар – пісня. А які пісні ви знаєте? (Учні перелічують).Хто їх виконує? (Ані Лорак, Тіна Кароль, Руслана…)
Хто прославив Україну на
Євробаченні?
- Чи кожна пісня має автора? (Ні).
- Отже, ті пісні, які не мають автора називаються народними.
- Які народні пісні ви пам’ятаєте?
- Чи кожна пісня має автора? (Ні).
- Отже, ті пісні, які не мають автора називаються народними.
- Які народні пісні ви пам’ятаєте?
4.Гра «Додай слівце»
* Які колискові пісні ви знаєте?
Хто є їх головними героями?
* Після того, як маленька дитина
вчиться робити перші кроки, вчиться плескати в долоні, з нею розучують пісеньки
– забавлянки. Люблять діти заклички й примовки. Давайте пригадаємо їх . Я почну
--Печу, печу хлібчик… (Дітям
на обідчик)
--Іди, іди, дощику … (зварю
тобі борщику, в полив’янім горщику)
--Вийди , вийди, сонечко – (на
дідове полечко, на бабине зіллячко, на наше подвір’ячко)
* А як полюбляють українські
люди колядки, щедрівки, веснянки, жниварські, весільні пісні?
* У формі чого створювалися
народні пісні? (У формі вірша)
* Отже,
Слайд
Народна
пісня –
це невеликий усний
віршований твір,
що співається .
За змістом інколи вони нагадують казки, а
природні явища та рослини у них можуть бути зображені як живі істоти.
*
Сьогодні на уроці ми познайомимося з
українськими народними піснями «Ходить гарбуз по
городу» і «Три товариші».
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
Опрацювання української
народної пісні «Ходить гарбуз по городу»
а) Слухання пісні в записі.
- Назвіть дійових осіб.
- Як потрібно читати пісню? (Читати
пісні треба наспівно, наче ведеш довірливу розмову).
б) Словникова
робота. Дібрати синоніми.
Слайд
Гарбуз --кабак бараболя – картопля,
обізвались
--відповіли піддержав- підтримав
свояки – родичі перістий – рябий.
в) Читання пісні учнями мовчки.
-- Який настрій пісні?
-- Які
інтонації переважають у розмові овочів? Яким тоном треба читати слова автора? гарбуза? гарбузових родичів?
г) Диференційовані завдання
Слайд
І-в. ІІ-в. ІІІ-в.
1.Читай 1. З
другом 3. З учителем
2.
Дійові 2.
Слова 2. Слова
особи автора
овочів
3.
Рими 3. Дійові 3. Слова
особи автора
(Після кожного завдання - перевірка)
д)Робота в
парах. Хвилинка творчості
- За аналогією до пісні складіть
куплет про моркву, використавши риму
морквиця – сестриця (Учні працюють парами)
Прочитаємо всі разом.
е) Руханка під запис реп - музики пісні «Ходить гарбуз по городу» (Крапка)
- Що у пісні нагадує казку? Хто
найчастіше її виконував? В яку пору року? Чому ви так думаєте?
У. Інсценізація
Учень з классу:Ой! Дивіться, ой,
дивіться!
В класі тут гарбуз з’явився!
Тож і ми часу не гаймо,
І про нього заспіваймо!
У виконанні учнів класу та «овочів» звучить українська народна пісня. «Ходить гарбуз по городу». Оскільки пісня відома не всім учням, то вони «читають з листа» невідомий текст, тим самим покращуючи зорову пам’ять.
Під час виконання пісні гарбуз поважно ходить по городі і оглядає свої володіння. При виконання останнього куплету гарбуз імітує процесс їжі - він смачно ласує своєю приправою.
В класі тут гарбуз з’явився!
Тож і ми часу не гаймо,
І про нього заспіваймо!
У виконанні учнів класу та «овочів» звучить українська народна пісня. «Ходить гарбуз по городу». Оскільки пісня відома не всім учням, то вони «читають з листа» невідомий текст, тим самим покращуючи зорову пам’ять.
Під час виконання пісні гарбуз поважно ходить по городі і оглядає свої володіння. При виконання останнього куплету гарбуз імітує процесс їжі - він смачно ласує своєю приправою.
УІ. Опрацювання української народної пісні «Три
товариші».
1. Читання пісні підготовленим
учнем.
2. Читання пісні «ланцюжком».
3. Вибіркове читання.
- Прочитати: слова Місяця;
-слова Сонця;
-слова Дощика;
-де збирались три товариші.
4. Знайти, які незвичайні слова вжиті в тексті пісні.
2. Читання пісні «ланцюжком».
3. Вибіркове читання.
- Прочитати: слова Місяця;
-слова Сонця;
-слова Дощика;
-де збирались три товариші.
4. Знайти, які незвичайні слова вжиті в тексті пісні.
-Хто зрадіє, коли: зійде Місяць? зійде Сонце? упаде
Дощик?.
5.Читання в особах.
УІІ. Підсумок уроку.
1. Побудова асоціативного куща.
Пісня
2. Обговорення.
– Про який жанр усної народної творчості ми сьогодні говорили? (Народну пісню)
- У формі чого записано пісні? (У формі вірша)
- Як до нас потрапила пісня? (Божий дар)
- Як у народних піснях зображені тварини, рослини та явища природи? (Як живі істоти).
Пісня
2. Обговорення.
– Про який жанр усної народної творчості ми сьогодні говорили? (Народну пісню)
- У формі чого записано пісні? (У формі вірша)
- Як до нас потрапила пісня? (Божий дар)
- Як у народних піснях зображені тварини, рослини та явища природи? (Як живі істоти).
УІІІ. Домашнє завдання.
ст. 77 – 79 , читати за особами.
-вивчити за бажанням скоромовку.
скласти загадку про овоч для першокласників.
Немає коментарів:
Дописати коментар